Termín zavedenia eura sa blíži. Väčšina z nás sa pripravuje na dvojité oceňovanie tovaru v obchodoch a . Llen málokto si uvedomuje, že duálne sa budú oceňovať aj sumy dohodnuté v poistných zmluvách. O tom, ako sa proces prechodu na euro dotkne klientov životných poistení, sme sa porozprávali s prezidentom Slovenskej asociácie poisťovní Romanom Holčekom.
Ako sú poisťovne pripravené na prijatie eura?
Samozrejme, aj poisťovne vychádzajú pri príprave prechodu na euro zo základného dokumentu, ktorý bol v roku 2005 prijatý vládou SR - Národného plánu zavedenia eura. Ten rieši harmonogram prijatia eura cez legislatívu až po inštitucionálne zabezpečenie. Národná banka Slovenska (NBS) podľa tohto plánu zriadila pracovné výbory, ktoré pripravujú odborné podklady k jednotlivým otázkam prechodu slovenského hospodárstva na euro.
Pre finančné inštitúcie, medzi ktoré patria aj poisťovne, bol zriadený pracovný výbor pre banky a finančný sektor. Pracovný výbor sa stretáva raz do mesiaca, pričom jeho členmi sú aj zástupcovia asociácie poisťovní. Na pôde asociácie pracuje skupina, ktorá združuje projektových manažérov pre euro z jednotlivých poisťovní. Táto rieši najmä úlohy súvisiace s duálnym zobrazovaním výstupov, určených predovšetkým pre klientov, v slovenských korunách a eurách.
V rámci pripomienkového konania sa naša asociácia vyjadrila k návrhu takzvaného generálneho zákona o zavedení eura na Slovensku. Tento pripravovaný zákon bude riešiť legislatívne potreby všeobecného charakteru, bude upravovať najmä zavedenie eura, prepočet z korún na eurá, pravidlá duálneho oceňovania, kontroly a dohľadu.
Generálny zákon určite nevyrieši špecifické problémy z oblasti poisťovníctva...
Špecifické oblasti, ktoré sa neriešia v generálnom zákone, budú zapracované vo vykonávacích predpisoch k tomuto zákonu, ktoré bude pripravovať NBS. Pre klientov aj pre poisťovne bude dôležité presné a jasné vyšpecifikovanie minimálneho rozsahu informácií, ktoré sa budú duálne zobrazovať. Na jednej strane pôjde o zabezpečenie transparentných informácií osobitne vo vzťahu ku klientom - najmä nepodnikajúcich fyzických osôb, a na druhej strane o primeranosť nákladov súvisiacich najmä s úpravou informačných systémov spravujúcich jednotlivé poistné zmluvy klientov v poisťovniach.
Ako pocítia prijatie eura
klienti poisťovní?
Pre klientov je podstatné, že poistné zmluvy budú platné naďalej. Zmenou bude prepočítanie poistného, poistných súm, poistných plnení a tak ďalej z korunových hodnôt na hodnoty v eurách podľa zafixovaného kurzu NBS.
Pre klientov, ktorí si uzavreli životné poistenie bude dôležitá skutočnosť, že v prípade poistení obsahujúcich technickú úrokovú mieru sa táto meniť nebude. Jej výška zostane garantovaná aj po konverzii na euro.
Bežní občania - aj klienti životných poisťovní, sa najviac obávajú duálneho oceňovania. Ako to bude v prípade uzatvárania poistných zmlúv?
S cieľom uľahčiť klientom život v prechodovom procese na novú menu by malo platiť pravidlo, že všetky tlačivá, návrhy na uzavretie poistenia, žiadosti alebo príkazy na úhradu, ktoré klienti vypĺňajú manuálne nebudú podliehať pravidlu duálneho oceňovania. To znamená, že klienti by ich mohli vypĺňať len v korunách, neprepočítavať ich a neuvádzať ich súčasne v eurách.
Psychologické dopady zavedenia eura na klientov budú menšie ako pri cenách bežného tovaru a služieb, lebo s poisťovňou nie je klient v dennom styku. Napriek tomu aktivity poisťovní budú smerovať k tomu, aby bol aj ich klientom poskytovaný servis plne v súlade s pripravovanou legislatívou.
Vladimír Ješko