komunikácie s bankou ani nevie predstaviť.
Do banky chodíme len v nevyhnutných prípadoch a spoliehame sa na internet a telefón. Stavať kamenné pobočky
je aj pre banky nákladnejšie ako sprístupniť klientom služby
cez elektronické kanály.
Nárast počtu užívateľov je však limitovaný aj internetovou a technickou vzdelanosťou klientov bánk. Tí by sa však vo vlastnom záujme mali o svoju počítačovú vzdelanosť starať.
Pri pokračujúcom rozvoji internetu a jeho vzrastajúcej dostupnosti sa aj starším ľuďom vyplatí do počítačovej vzdelanosti investovať. Základné úkony na bankových účtoch sa pomocou elektronického bankovníctva vykonávajú jednoducho a hlavne lacnejšie - vo väčšine prípadov zadarmo.
Na Slovenskom trhu ponúkajú banky niekoľko typov elektronických bankových služieb a ich počet stále rastie.
Internetbanking
je najpoužívanejšia služba elektronického bankovníctva. Pomocou počítača pripojeného na internet sa vďaka internetbankingu môže klient kdekoľvek na svete spojiť s bankou a realizovať všetky najbežnejšie operácie s účtami. Každý užívateľ internetbankingu má pridelené jedinečné identifikačné číslo. Aby mohol klient využívať internetbanking, musí mať prístup k počítaču pripojenému do siete internet s internetovým prehliadačom podporujúcim SSL protokol a JavaScripting. Pre správne fungovanie internetbankingu je nevyhnutné povolenie prijímania Cookies. Internet využíva aj služba mailbanking, jej cieľom je poskytnúť klientovi promptné informácie o operáciách zrealizovaných na jeho účte v elektronickej forme.
Homebanking
umožňuje prácu s bankovým účtom z ľubovolného miesta s telefónnou prípojkou alebo s pripojením do siete Internet. V počítači je nainštalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát a overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie medzi klientom a bankou. Svojou filozofiou je určený najmä pre podnikateľov, ktorým pomáha získať úplnú kontrolu nad svojimi účtami v reálnom čase, s možnosťou komfortného spracovania dát v elektronickej forme a prepojenie s informačným systémom klienta. Je vhodný najmä pre väčšie firmy. Pri rastúcej rýchlosti a bezpečnosti prenosu dát cez internetovú sieť, najmä menšie firmy dnes prechádzajú na internetbanking.
Platba za tovar v internetových obchodoch je služba, ktorá umožňuje kupujúcemu platiť za objednaný tovar alebo služby poskytované internetovým obchodníkom prostredníctvom služby internetbanking príslušnej banky. Klient banky využívajúci službu internetbanking získava väčšinou automaticky, bez ďalších poplatkov, možnosť zaplatiť za objednaný tovar alebo službu priamo zo stránky internetového obchodníka, na ktorej sa nachádza odkaz na službu.
Telephonebanking
je služba, ktorá umožňuje klientovi prostredníctvom telefónneho aparátu s tónovou voľbou zistiť všeobecné bankové informácie, aktuálne informácie o jeho účte a zrealizovať tuzemské platobné príkazy v rámci banky. Väčšina bánk má už zriadené v rámci služby telephonebanking tzv. call centrá, ktoré sú klientom k dispozícii 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Klient môže získavať informácie o svojom účte a vykonávať bankové operácie pomocou služby tele-phonebanking a operátorov v call centrách.
Mobilbanking
funguje na princípe zasielania SMS správ medzi klientom a bankou. SMS správa od klienta obsahuje výzvu na server banky, ktorý spracuje požiadavku a odpoveď je opäť vo forme SMS správy odoslaná klientovi. Túto službu poskytujú banky väčšinou k bežným účtom. Súčasťou služby mobilbanking je aj služba SMS-banking. V tomto prípade ide o službu založenú na princípe prijímania krátkych textových správ na mobilný telefón klienta. Služba je určená pre tých, ktorí potrebujú priebežne sledovať zmeny na svojom účte.
MultiCash
je služba, ktorá je svojou filozofiou podobná homebankingu. Tento multibankový systém
sprístupňuje klientom komunikáciu s viacerými bankami z jednej klientskej aplikácie. MultiCash je určený najmä pre nadnárodné spoločnosti a podnikateľov s veľkým množstvom dát, ktorí zároveň využívajú služby viacerých bánk. MultiCash umožňuje prácu s účtom z ľubovolného miesta s pripojením do siete internet alebo s telefónnou prípojkou. V počítači je nainštalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát a overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie medzi klientom a bankou.
Databanking
je nadstavbovou službou pre užívateľov služby internetbanking a je určená najmä pre malé a stredné podniky. Umožňuje integrovať elektronické bankovníctvo do ekonomického systému firmy.
Prístup zabezpečuje štandardizované rozhranie, ktoré
poskytuje bezpečnú a automatizovanú výmenu dát. Automatizácia obmedzuje riziká chybovosti spojené s manuálnymi export/import operáciami, ktoré sú nutné pri využívaní služieb ako internetbanking alebo homebanking.
Zároveň redukuje prevádzkové náklady súvisiace so správou týchto služieb. (vb)