BRATISLAVA. V Banskej Bystrici nonstop službu tiesňového volania ponúka mestský úrad. Každý záujemca za mesiac zaplatí 200 korún. Inštalačný poplatok záujemcovia neplatia, lebo prístroje majú iba prenajaté na obdobie, keď ich používajú. So službou začali bezplatne vo februári 2006. Po roku službu spoplatnili a dnes je na ňu pripojených 20 ľudí. V prípade veľkého záujmu by mesto dokúpilo ďalšie zariadenia. V Banskej Bystrici sú náklady najnižšie najmä preto, že nepretržitú monitorovaciu službu robí stanica prvej pomoci miestneho Červeného kríža a jej profesionálni pracovníci.
„Zatiaľ sa nestalo, že by 200 korún nemohol niekto zaplatiť,“ povedala vedúca referátu sociálnych a zdravotných služieb Mestského úradu v Banskej Bystrici Beáta Styková. Keby sa tak stalo, po posúdení sociálnej situácie záujemcu by kontaktovali rodinu alebo hľadali možnosti platenia služby cez sociálnu podporu. Jednou z podmienok, keď si klient chce uplatniť nárok na komunikačný prístroj, je potvrdenie o výške dôchodku žiadateľa a spoločne posudzovaných osôb.
Či má žiadateľ nárok na komunikačné zariadenie, určí sociálna sestra alebo koordinátor opatrovateľskej služby podľa pomerov v domácnosti žiadateľa.
Nitrianska linka
Podobná služba, kde cez telefón pomáhajú seniorom, funguje aj v Nitre. Stojí 300 korún mesačne a zahŕňa aj poplatok za prenajatie prístroja. Dôchodcovia si môžu náramok s tiesňovým tlačidlom kúpiť. Stojí desaťtisíc korún. Mesačný paušál sa vtedy znižuje na 150 korún. V Nitre majú registrovaných do 30 klientov. Za deň i v noci zaregistrujú v centrále jeden až dva alarmy.
Dlhšie v domácom prostredí
„Ak samospráva podporuje seniorské linky, je to aj pre ňu samotnú cenovo výhodnejšie, ako zabezpečovať nepretržitú starostlivosť v niektorom z pobytových zariadení,“ hovorí Beáta Styková z Banskej Bystrice. Zároveň človek, ktorý má doma komunikačné zariadenie, môže dlhšie žiť vo vlastnom domácom prostredí.
(mgl)