Seniorské linky pomáhajú osamelým

Pre starších a osamelých ľudí funguje telefonická linka, na ktorú môžu zavolať, keď potrebujú pomoc, stane sa im nehoda, alebo sa chcú porozprávať. V bratislavskej centrále senior linky sme sa boli pozrieť, ako to funguje.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Testovací projekt nepretržitej telefónnej senior linky Konvalinka spustili v Bratislave pred dvomi rokmi. Od začiatku septembra funguje služba v normálnom režime. Všetko sa začalo príbehom Carmen Turanyiovej, ktorá mala blízky vzťah so svojou vyše deväťdesiatročnou starou mamou. Keď už starká prišla do vysokého veku, chcela jej byť nablízku stále, aby sa niečo nestalo. Pre prácu a rodinu si to nemohla dovoliť. Ako vyštudovaná elektrotechnička spustila podľa švédskeho vzoru službu, ktorá všetko umožnila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Teraz má linka 50 klientov, ktorí sa na nej zaregistrovali. Kedykoľvek by potrebovali pomoc, počas dňa alebo v noci, sú v telefonickom kontakte s pracovníkom linky. Môže ísť o akútne problémy, keď je potrebné okamžite volať záchranku a starší človek to z rôznych dôvodov sám nie je schopný urobiť. Ale aj o prípady, keď senior spadol, nedokáže sa postaviť a potrebuje pomoc niekoho v blízkosti. Zariadenie je vybavené reproduktorom a mikrofónom a inštaluje sa do frekventovanej miestnosti v byte.

Stačí stlačiť tlačidlo

Kým sme boli v centrále, telefón niekoľkokrát zazvonil. Našťastie nešlo o súrne prípady. Ale aj to sa stáva, veď na to linku zriadili. „Ľudia sú pri zdravotných ťažkostiach často v šoku a majú problém vytočiť číslo záchranky,“ hovorí Carmen Turanyiová, dnešná riaditeľka neziskovej organizácie Volanie života, ktorá prevádzkuje Konvalinku.

SkryťVypnúť reklamu

Na linku pre seniorov sa môžu pripojiť tí, ktorí majú telefón. Dostanú domov prístroj s tiesňovým tlačidlom. Vyzerá ako hodinky, nosí sa na ruke alebo na krku.

Keď zaregistrovaný klient stlačí tlačidlo, spojí sa telefonicky s linkou. V ústredni prijmú hovor a dokážu okamžite lokalizovať, ktorý pacient volá. Na monitore počítača sa objaví pracovníčke meno klienta, jeho telefónne číslo aj záznam o zdravotnom stave či o liekoch. Pracovníčka ihneď volá na zobrazené číslo. Spýta sa volajúceho, čo sa stalo.

„Ak neodpovedá, nič to. Cez reproduktor pri telefóne človeka počujeme, aj keby bol v inej miestnosti,“ vysvetľuje Tura­nyiová.

V tej chvíli kontaktujú lekársku pohotovosť a následne kontaktnú osobu, ktorej číslo im nahlásili do zoznamu. Aj v prípade, keď je zle položené slúchadlo, sa klient zatlačením tiesňového tlačidla dovolá a s pracovníkom komunikuje cez reproduktor. Keď sa pracovníci centrály s pacientom spoja, dokážu zavolať lekára a urobiť konferenčný hovor.

SkryťVypnúť reklamu

Lekár pri ňom komunikuje s pracovníčkou, ale zároveň ho počuje aj klient, ktorý okamžite dostáva rady, ako má postupovať.

S registráciou aj bez

Výhodou registrovaných ľudí je, že podľa údajov v centrále vedia v prípade núdze napríklad lekárovi ihneď povedať, či ide o človeka, ktorý má vysoký tlak, v minulosti prekonal infarkt, alebo je diabetik a aké lieky berie. Tých, ktorí si platia mesačný paušál (ten je zhruba štyristo korún), raz za týždeň pracovníci Konvalinky zavolajú, bez toho, že by došlo k nejakej nehode.

Hovor sa uskutoční v dohodnutom čase. Pracovníčky centrály skontrolujú, či je klient v poriadku, hoci sa sám neozval. Seniora sa spýtajú, čo práve potrebuje vybaviť na úrade alebo u lekára a snažia sa mu poradiť.

SkryťVypnúť reklamu

„Stáva sa, žiaľ, aj to, že klient v dohodnutom čase nedvíha telefón a pritom si len odbehol k susedom,“ hovorí pani Viktória, ktorá dennodenne v Konvalinke dvíha telefón. Vtedy zavolajú na ostatné kontaktné čísla, ale v prípade, že sa neozýva, musia volať niekoho, kto skontroluje byt.

Na seniorskú linku Konvalinku môžu volať aj ľudia, ktorí nie sú zaregistrovaní v ich zozname.

Pracovníci linky majú skúsenosti so staršími alebo odkázanými ľuďmi a vedia poradiť, kto z miestneho úradu im napríklad sociálny problém pomôže vyriešiť.

Pomocna diaľku

Komu je určená

Seniorom, ktorí žijú osamotene.

Ľuďom, ktorých zdravotný stav sa môže náhle zhoršiť (napríklad prekonali infarkt, alergici alebo ľudia trpiaci záchvatmi).

SkryťVypnúť reklamu

Seniorom náchylným na pád.

Osobám s ťažkým zdravotným postihnutím.

Ako to funguje

Domov dostanete prístroj s tiesňovým tlačidlom.

Keď ho stlačíte, prístroj vás spojí cez telefón s linkou pomoci.

V ústredni prijmú hovor a dokážu okamžite lokalizovať, kto volá.

Hneď vám zavolajú.

Ak nebudete reagovať, operátorka volá lekársku pohotovosť alebo človeka, ktorého ste si vybrali.

Komunikovať môžete aj cez reproduktor.

Prostredníctvom konferenčného hovoru môžete počuť nielen pracovníčku centrály, ale aj rady lekára.

Komunikačné zariadenie prijíma a počuje zvuky zo vzdialenosti 20 až 40 metrov, podľa toho, akú hlasitosť si klient nastaví.

Viac o službách

Bratislava: tel. 02/55640840

Banská Bystrica: tel. 048/4330661

SkryťVypnúť reklamu

Nitra: 037/6502145

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 649
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 419
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 291
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 421
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu