BERLÍN. Vyhlásenie automobilky Volkswagen, že sa stane počas budúceho desaťročia najväčším výrobcom automobilov na svete, možno bolo prehnané. Upozorňuje na to nemecká tlač, ktorá sa opiera o štúdie produktivity nemeckého automobilového priemyslu.
Pozornosť nemeckých médií upútalo vyhlásenie šéfa predaja a marketingu Volkswagenu Michaela Kerna pre motoristický magazín Auto Motor und Sport, že nemecká automobilka si vytýčila cieľ do roku 2014 alebo 2015 predstihnúť v počte vyrobených vozov i v obrate japonskú Toyotu, a stať sa tak najväčším producentom automobilov.
Die Welt však uskutočniteľnosť plánov najväčšieho európskeho výrobcu automobilov spochybňuje, lebo Volkswagen pokrivkáva za ázijskou konkurenciou v produktivite.
Toyota je považovaná za najziskovejšieho veľkosériového producenta automobilov na svete a okrem toho si zaistila náskok v uplatňovaní technológií budúcnosti, ako sú hybridné pohony a elektromotory.
Aktuálne čísla vytlačené v ročenke Harbour Report 2007 prezrádzajú, že čas potrebný na výrobu jedného Golfu sa síce v továrňach Volkswagenu znížil z 33 hodín v roku 2003 na 31,5 v minulom roku. Toyota však vlani vyrobila jednu Corollu vo svojom britskom závode za 20,7 hodiny, kým pred štyrmi rokmi, v roku 2003, za 28,8 hodiny.
Okrem toho sa Toyota výrazne zlepšila v efektivite výroby áut strednej triedy. V roku 2003 vyrobila jeden voz Avensis za 33,7 hodiny, vlani už za 23,7 hodiny. Volkswagen sa pri modeli Passat v rovnakom období zlepšil z 36 len na 32,6 hodiny.
Dve najväčšie svetové automobilky Toyota a General Motors, ktoré zápolia o svetové prvenstvo, vyrábajú zhruba o 50 percent viac automobilov než celá skupina Volkswagen. Vozov Toyota by tento rok malo zísť z výrobných liniek 9,34 milióna, koncern GM očakáva produkciu 9,3 milióna. Tohtoročná produkcia Volkswagenu má prekročiť šesť miliónov automobilov.