BRATISLAVA. Nie všetky informácie, ktoré poskytujú zdravotné poisťovne v reklamnej kampani, sú pravdivé. Povedal to včera zástupca predsedu úradu Peter Kvasnica bez toho, aby povedal konkrétny príklad.
Podľa jeho šéfa Richarda Demoviča bude úrad po skončení kampane prehodnocovať, či zdravotné poisťovne naozaj zazmluvňujú poskytovateľov zdravotnej starostlivosti k produktom, ktoré sľubujú v reklamnej kampani, a či im zákon umožňuje takéto produkty vôbec ponúkať a uhrádzať z verejného poistenia. „Sú to napríklad návštevy lekára doma, pôrodná asistenTka alebo skrátenie čakacích lehôt pri niektorých preventívnych prehliadkach,“ povedal predseda úradu Demovič.
Predbežné údaje o počte žiadostí o prepoistenie zástupcovia úradu nezverejnili napriek tomu, že ich úrad potvrdzuje prihlášky pri zmene zdravotnej poisťovne. Nechcú, aby údaje boli zneužité.
Union už pokutu dostala
O zmenu poisťovne od budúceho roka môžu občania požiadať do konca septembra. Žiadosť posielajú poisťovni, do ktorej sa chcú prepoistiť.
Úrad už za prvý polrok tohto roku udelil pokuty (vyše 4 milióny korún) zdravotným poisťovniam aj za zavádzanie klientov. Dva milióny korún zaplatila napríklad zdravotná poisťovňa Union za klamlivú reklamu, keď sľubovala službu, ktorú nemohla poskytnúť. Ďalší milión musela Union zaplatiť za marenie výkonu dohľadu.
Najviac na pokutách zaplatili nemocnice
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou za prvý polrok tohto roku udelil celkovo pokuty za vyše 18 miliónov korún. Najvyššie, spolu vyše 9 miliónov, boli udelené poskytovateľom zdravotnej starostlivosti.
Miliónové pokuty dostali nemocnice v Topoľčanoch a vo Zvolene v prípade nesprávne poskytnutej zdravotnej starostlivosti.
Nemocnica v Topoľčanoch pochybila pri liečbe 13ročného Jakuba, ktorému spolužiak prepichol pľúca štetcom. Vo zvolenskej nemocnici zase zomrelo dvojročné dievčatko Mirka, lebo lekárka nesprávne určila diagnózu.
Vyše 5 miliónov korún je suma, ktorú musia zaplatiť platitelia poistného a poistenci. Väčšina z nich sa podľa Demoviča týkala nenahlásenia zmeny zamestnávateľa alebo nevrátenie preukazu pri zmene zdravotnej poisťovne.
Úspešnosť výberu a vymáhania pokút je 51 percent. (vf)