„Asi neprekvapí, že užívatelia internetu hľadajú prácu trikrát častejšie na internete ako v novinách.
Prečo uprednostňujú internet
Ako hlavný informačný zdroj pre hľadanie práce bezkonkurenčne vedie internet, sedem z desiatich užívateľov sa pre informácie obracia práve sem, zatiaľ čo iba štyria z desiatich sa nechávajú informovať dennou tlačou,“ tvrdí správa z prieskumu, ktorý si objednala spoločnosť LMC, ktorá sa v Strednej Európe zaoberá poskytovaním služieb v oblasti personalistiky.
Internet je pre tých, ktorí ho používajú pri práci samozrejmým, rýchlym a pružným nástrojom aj na hľadanie zamestnania. Problém je však zrejme aj v úrovni tlačenej inzercie.
Slabiny pracovnej inzercie v tlačených médiách
„Na Slovensku je inzercia v novinách pomerne slabá; nie je tu dostatok inzerátov a mnohé z tých, ktoré sú uverejnené nespĺňajú kritériá dobrého inzerátu,“ upozorňuje mediálna konzultantka Beata Bobuľová z personálnej spoločnosti Iventa.
Firmy majú obmedzené rozpočty na inzerciu a tak šetria priestorom, a tým trpí grafická zložka inzerátu. Rozdiel je veľký napríklad v porovnaní s Rakúskom, kde sa používa veľa obrázkov a väčší formát inzerátov. Väčšie sú však nedostatky v textoch.
Veľa firiem ešte nepozná štandardy nemajú vlastnú Corporate Identity, upozorňujú odborníci. Horšie je však to, že mnohé inzeráty sú pre kandidátov nezrozumiteľné a nie príliš lákavé. Situácia je odlišná napríklad v už spomínanom Rakúsku, kde je nielen oveľa viac skutočne dobrých pracovných ponúk, ale sú doplnené aj zaujímavými benefitmi. Z toho je vidieť, že si kvalitných zamestnancov vážia.
Chcú odborníka na všetko a neponúkajú takmer nič
U nás je to trochu inak. „Názov pozície často dostatočne nevystihuje danú pozíciu, alebo nie je jasne sformulované, čo bude náplňou práce,“ hovorí Bobulová. Podľa odborníkov je tiež veľmi dôležité zdôrazniť aj to, čo daná spoločnosť budúcim zamestnancom ponúka: benefity, školenia, programy. Aj to ich môže zaujať a presvedčiť, aby sa zaujímali o prácu práve v danej spoločnosti.
„Niektoré spoločnosti toho ponúkajú dosť málo a naopak, kandidát má po prečítaní inzerátu pocit, že musí vedieť všetko,“ vysvetľuje slabé miesta inzerátov Beáta Bobulová.
A tak firmy ponúkajú prácu absolventom vysokej školy s praxou a znalosťou dvoch svetových jazykov. A mnohé z týchto pozícií sú pritom vhodné aj pre stredoškoláka, ktorý sa s cudzími jazykmi pri práci takmer nestretne.
Boduje aj priame oslovenie
Aj preto si mnohí ľudia hľadajú miesto iným spôsobom. Podľa prieskumu LMC viac ako dvadsať percent účastníkov prieskumu pri hľadaní práce priamo oslovilo vybraného zamestnávateľa – a boli úspešní.
Prekvapiť môže, že najviac ľudí z opytovanej vzorky - 32 % - našlo prácu cez odporúčania známeho. Pre odborníkov na nábor to však nie je žiadna novinka: „Osobné odporúčanie vždy bolo a naďalej je na prvom mieste,“ hovorí Petr Šrámek, ktorý sa v LMC zaoberá HR marketingom. „Firmy si to uvedomili a niektoré z nich zamestnancov aj finančne motivujú, aby odporučili na voľné pozície svojich známych. My sme na to reagovali tým, že sme vytvorili službu, vďaka ktorej môžu personalisti vyvesovať pracovné ponuky aj na intranet a pracovníci ich môžu odoslať známym,“ hovorí Šrámek.
Pracovná inzercia u susedov
Maďarsko - Budapešť
Vedúcu pozíciu v pracovných inzerátoch majú v Maďarsku ekonomicko – politický týždenník HVG a denník Népszabadság.
V týždenníku HVG nájdete okolo 30 - 40 pracovných príležitostí. Väčšinou sú to vedúce pozície, predovšetkým manažérske, ale nájde sa aj dostatočne veľa ponúk pre účtovníckov, asistentov a podobne.
V Népszabadságu nájdete cca 6 -10 pracovných ponúk denne. Odozvy sú slušné.
Chorvátsko – Zágreb
V Chorvátsku sa radia medzi vedúce mienkotvorné denníky Vecernji List a Jutarnji List.
Vecernji list má prílohu Kariéra, ktorá má asi 8 strán. Nachádza sa tam cca 30 inzerátov. Vačšinou tam nájdete všetky druhy pozícií od tých výkonných až po exekutívne pozície.
Odozvy sú dobré, a to najmä pri finančných pozíciach.
Rakúsko – Viedeň
Najviac pracovných inzerátov nájdete v Rakúsku v denníkoch Kurier a Standart a tamojšia „Kariéra“ má zhruba od 35 do 50 strán.
Týždenne môžete prísť až k 400 zaujímavým pracovným ponukám v printe. Pozície sú tam rôzne, všetky druhy, všetky úrovne.
Ohlasy sú veľmi individuálne, záleží od pozície. Momentálne je problém s technikmi. Na obchodnícke pozície sú naopak dobré ohlasy.
Česko - Praha
Mladá Fronta Dnes má prílohu kariéra, ktorá vychádza dvakrát do týždňa a má zhruba štyri strany.
V Mladej Fronte sa nachádzajú všetky typy pozícií. Ohlas nie až taký dobrý, ale záleží od pozície – čím vyššia pozícia, tým lepšie ohlasy.
Keď nie sú požiadavky na jazyk a nie sú to obchodnícke pozície tak bývajú tiež veľmi dobré ohlasy.
Rumunsko - Bukarešť
V Rumunsku sú špecializované noviny na personálnu inzerciu, okrem toho sa v mienkotovornom denníku Romania Libera nachádza príloha Kariéra.
Prostrednmíctvom novín hľadajú spoločnosti najmä vyšie kvalifikovaných ľudí – sú tam pozície od vedúcich oddelení až po riaditeľov.
Ohlasy na inzeráty sú veľmi dobré a je ich dostatočne veľa.
Zdroj: Iventa