Nesmrteľný Favorit - má 20 rokov

V roku 1988 prišiel významný medzník v histórii výroby osobných automobilov v bývalom Československu. Nový model Škoda Favorit 136 L znamenal kvalitatívny skok v ponuke škodovky.

V súlade s celosvetovým trendom prešla mladoboleslavská škodovka na výrobu automobilov s motorom vpredu a s pohonom predných kolies. Išlo o veľmi úspešný model, ktorého sa v priebehu výroby predalo cez jeden milión kusov.

Stal sa spolu s prevedením kombi označeného Forman a Pick-up takým úspešným konceptom, že vďaka nemu o automobilku prejavili záujem zahraničný partneri. Významne ovplyvnil rozhodnutie Volkswagenu vstúpiť v roku 1991 do spoločnosti AZNP Mladá Boleslav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Západný dizajn mu prospel

SkryťVypnúť reklamu

Na vývoji modelu Favorit škodovka spolupracovala so zahraničnými firmami. Moderný vzhľad karosérie so splývavou zadnou časťou bol nielen esteticky pôsobivejší, ale aj pohodlnejší a bezpečnejší. Jej finálnu verziu navrhlo talianske dizajnérske štúdio Bertone. Z nemeckou automobilkou Porsche konzultovali "škodovkári" celú konštrukciu vznikajúceho modelu, nechali si ňou navrhnú zavesenie motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie.

Prvý model Škody Favorit zišiel z linky 1 júla 1987 . Škodovka pôvodne počítala s produkciou asi 336 000 áut a ukončením výroby v roku 1990. Nakoniec bolo skompletizovaných 783 163 kusov modelu Favorit, 223 059 kusov modelu Forman a 70 900 kusov model, Pick-up. Nakoniec bolo pri vývoji Favorita prihlásených celkovo 42 patentov. Cena jeho vývoja bola 210 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

V čase, keď bol uvedený do predaja v roku 1988, stál favorit 85 000 korún, čo bol asi 28-násobok vtedajšieho priemerného platu v Československu. V roku 1993 bola jeho cena dvojnásobná.

Hoci výroba Škody Favorit bola dávno ukončená, vďaka vysokej obľúbenosti tejto typovej rady budú favority ešte zopár rokov slúži mnohým motoristom.

(bp)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 666
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 351
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 657
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu