V súlade s celosvetovým trendom prešla mladoboleslavská škodovka na výrobu automobilov s motorom vpredu a s pohonom predných kolies. Išlo o veľmi úspešný model, ktorého sa v priebehu výroby predalo cez jeden milión kusov.
Stal sa spolu s prevedením kombi označeného Forman a Pick-up takým úspešným konceptom, že vďaka nemu o automobilku prejavili záujem zahraničný partneri. Významne ovplyvnil rozhodnutie Volkswagenu vstúpiť v roku 1991 do spoločnosti AZNP Mladá Boleslav.
Západný dizajn mu prospel
Na vývoji modelu Favorit škodovka spolupracovala so zahraničnými firmami. Moderný vzhľad karosérie so splývavou zadnou časťou bol nielen esteticky pôsobivejší, ale aj pohodlnejší a bezpečnejší. Jej finálnu verziu navrhlo talianske dizajnérske štúdio Bertone. Z nemeckou automobilkou Porsche konzultovali "škodovkári" celú konštrukciu vznikajúceho modelu, nechali si ňou navrhnú zavesenie motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie.
Prvý model Škody Favorit zišiel z linky 1 júla 1987 . Škodovka pôvodne počítala s produkciou asi 336 000 áut a ukončením výroby v roku 1990. Nakoniec bolo skompletizovaných 783 163 kusov modelu Favorit, 223 059 kusov modelu Forman a 70 900 kusov model, Pick-up. Nakoniec bolo pri vývoji Favorita prihlásených celkovo 42 patentov. Cena jeho vývoja bola 210 miliónov korún.
V čase, keď bol uvedený do predaja v roku 1988, stál favorit 85 000 korún, čo bol asi 28-násobok vtedajšieho priemerného platu v Československu. V roku 1993 bola jeho cena dvojnásobná.
Hoci výroba Škody Favorit bola dávno ukončená, vďaka vysokej obľúbenosti tejto typovej rady budú favority ešte zopár rokov slúži mnohým motoristom.
(bp)