Dokážu nielen prilákať veľké množstvo návštevníkov a nastaviť zrkadlo určitému trhu, ale poskytujú aj priestor na priamu osobnú komunikáciu. Poskytujú "živé" výstavné plochy a predstavujú miesta stretu rôznych úrovní podnikania. Zároveň sú i obchodné platformy, ktoré majú schopnosť prehľadne ukázať reálne trhy z pohľadu nových ideí a technológií.
Autosalóny sú perfektný multisenzorický nástroj, kde návštevníci môžu "doslova" využiť všetky zmysly a získavajú okamžitú spätnú väzbu. A obdivovať môžu nielen ladné krivky najnovších modelov.
Nakoľko ich neoddeliteľnou súčasťou sú spotrebiteľské hry a žrebovania, sú návštevnícky veľmi obľúbené. Vidina výhry nového auta je pre väčšinu návštevníkov neodolateľná.
Na Slovensku, ktoré už dnes z hľadiska výroby automobilov patrí medzi veľmi silných "hráčov", odkrývajú i obrovský obchodný potenciál lídrov priemyslu. Prezentujú i výrobu dielov, autopríslušenstvo, doplnky a servisnú techniku. Ak sú komplexne pripravené, ide o ucelené prehliadky vybavenia a služieb pre vozidlá od návrhu, cez montáž až po profesionálne služby v autoopravárenstve a následnej recyklácii pri likvidácii starých vozidiel.
Hoci u väčšiny podujatí prevláda orientácia na širokú verejnosť, môže ísť aj o podporu priamych rokovaní konštruktérov, výrobcov dielov a príslušenstva a subdodávateľov. A potenciál autosalónov okrem priamej prezentácie nových automobilov aj v podpornej
orientácii na konštrukciu a dizajn, výrobné linky, diagnostickú a technickú kontrolu, opravy karosérií, odťahové služby, autorádiá, servisné stanice, doplnky, garáže a garážovú techniku, umývacie linky, pohonné hmoty, autokozmetiku, alarmy, zabezpečovacie a navigačné zariadenia atď. Potvrdzuje to i štruktúra odbornej návštevnosti na minuloročnom nitrianskom autosalóne, viď. graf č. 1.
Prečo sa zúčastňujú vystavovatelia?
Motívy účasti vystavovateľov na základe prieskumu 111 vystavujúcich firiem nitrianskeho autosalónu uvádza graf č. 2. Ak odhliadneme od tradície, ktorá je vzhľadom na skutočnosť, že išlo o 14 ročník pochopiteľná, sú najdôležitejšie ciele spojené s prezentáciou modelov pred širokou verejnosťou, nadväzovaním nových kontaktov, ale i potreby ukázať novinky.
Ako vidieť na výsledkoch prieskumu vystavujúcich firiem minuloročného podujatia, nezanedbateľným cieľom každého vystavovateľa je i podpora imidžu a prestíže. To veľmi často odrážajú atypické expozície s množstvom netradičných prvkov.
Napriek tomu, že väčšina firiem využíva autosalóny na podporu predaja, tieto dávajú priestor, aby efektívne stretli i skupiny dodávateľov, distribútorov a poskytovateľov obchodných služieb. Význam autosalónov v komunikácii vystavujúcich firiem pôsobiacich v tejto oblasti odrážajú aj podiely financií v ich komunikačných rozpočtoch venované na veľtrhovú prezentáciu, viď. graf č. 3.
Čo hľadajú na výstave návštevníci?
Podľa odpovedí 831 návštevníkov získaných na minulom ročníku Autosalónu v Nitre, chcú títo hlavne nové informácie o vývoji odvetvia a novinkách. Tí, ktorí plánujú kúpu nového auta, radi využívajú obľúbené výstavné zľavy. A nemôžeme nespomenúť ani chuť zasúťažiť si v rámci žrebovania o nové auto a ďalšie hodnotné ceny. Veľmi populárne ceny výstavných lotérií sú i navigačné systémy, autorádiá a príslušenstvo, viď. graf č. 4.
Deväť z desiatich návštevníkov sa v minulom roku zúčastnilo na automobilovej výstave v Nitre opakovane, približne každý štvrtý návštevník prišiel so záujmom o kúpu auta.
Graf č. 5. udáva podiel firiem, ktoré realizovali na minuloročnom Autosalóne priame obchody.
Opäť sa potvrdilo, že veľtrhy majú veľmi silnú pozíciu aj v realizácii obchodov a zohrávajú významnú úlohu pri rozhodnutiach nákupcov firiem. Pritom náklady na 1 obchodný kontakt sú v porovnaní s osobným predajom na veľtrhoch nižšie ako pri individuálnych osobných jednaniach a stupeň personalizácie sprostredkovaných informácií je takmer rovnaký.
Účastnícke firmy by nemali zabúdať v súvislosti s podporou ich účasti na výstave osloviť potenciálnych partnerov na komunikáciu i reklamou pred podujatím. Odborných v odborných médiách, laických v elektronických i tlačových médiách.
Napovedať pri definícii cieľov môžu opäť výsledky prieskumov horeuvedených vystavujúcich firiem v roku 2006, ktoré sú uvedené v grafe č. 1. Okrem spomínaných funkcií majú tieto výstavy význam predovšetkým ako nástroje na podporu predaja. 53 % firiem zúčastnených prieskumu na nitrianskom autosalóne v minulom roku potvrdilo, že na podujatiach, ktorých sa zúčastnili, realizovali i priame objednávky. Odhad objemu ich obchodov počas autosalónu poukázal na celkový objem objednávok automobilov a príslušenstva v hodnote presahujúcej 250 mil. Sk,-.
Firmy by mali pri plánovaní účasti vždy racionálne zvážiť a ukázať iba to najlepšie a vhodným spôsobom na to upozorniť. Výstavy nie sú podujatia pre ležiaky. Inovačná aktivita v oblasti automobilového priemyslu napreduje naozaj veľmi dynamicky. Nie je ničím výnimočným, keď sa na podujatí prezentuje aj niekoľko desiatok noviniek. A práve tie sú okrem ozajstnej autozábavy lákadlom pre zvedavé oči každého návštevníka.
Marek Baluška
Ak chce firma dosiahnuť aj splnenie stanovených kvantitatívnych cieľov, je potrebné i racionálne plánovanie návštev a intenzívna predveľtrhová a poveľtrhová aktivita.
Racionalita v príprave účasti na takejto výstave znamená predovšetkým:
l Definíciu cieľov účasti na veľtrhu a včasné prihlásenie sa
l Správny výber podujatia
l Svedomitá príprava a realizácia podujatia - koncepcia stánku, finančný plán, tréning personálu, operačný plán počas výstavy.
l Aktívna mediálna podpora vlastnej účasti počas výstavy
l Kontrola efektívnosti - zistenie nákladov na účasť, dokumentácia počte distribuovaných materiálov, evidencia účastníkov súťaží a lotérií organizovaných firmou, záznamy o odborných kontaktoch, získaných informáciách a záveroch, vyhodnotenie správania sa a rekcií bežných návštevníkov, analýza štruktúry návštevníkov
l Povýstavná komunikácia po ukončení podujatia.