Nočnou morou každého vodiča je pocit bezmocnosti pri poruche auta. Niekedy stačí obyčajný defekt a menej praktický človek si bez cudzej pomoci a potrebného náradia neporadí. Podľa prieskumu Goodyear - Good Driver 2007, uskutočnenom na cestách Slovenska, Maďarska a Čiech, je ochota vodičov zastaviť a pomôcť mizerná.
Hlavnou aktérkou prieskumu bola figurantka, ktorá simulovala defekt na svojom automobile. Zámerne bola vybraná figurantka v strednom veku, aby výsledky neboli ovplyvnené atraktívnosťou mladej vodičky.
Prvá časť testu na slovenských cestách sa uskutočnila predpoludním priamo v hlavnom meste - na Dolnozemskej ceste v Petržalke za výjazdom z Prístavného mosta. Druhá časť prebehla na frekventovanej ceste medzi obcami Rovinka a Dunajská Lužná v okrese Senec.
Každá časť prieskumu trvala dve hodiny. Počas prvých 60 minút figurantka pri aute len bezradne postávala. V druhej polovici testu sa aktívne pokúšala stopnúť si niektoré z okoloidúcich áut na pomoc. "Zámerne sme vybrali tieto dve lokality, aby sme mohli sledovať rozdiel, ako sa k sebe správajú ľudia v meste a ľudia mimo mesta. Trošku nás prekvapil fakt, že pomer vodičov, ktorí zastavili v Rovinke a Bratislave bol pomerne vyrovnaný, čo neplatilo napríklad v Čechách, kde mimomestskí vodiči prajavili výrazne väčšiu ochotu pomôcť," komentoval výsledky prieskumu Richard Srbecký z Goodyear Dunlop Tires Slovakia.
Zastavia maximálne dve percentá šoférov
Na prvom sledovanom mieste prešlo počas prvej hodiny 492 vozidiel. Pri žene v núdzi zastavili piati. V priebehu nasledujúcej hodiny, kedy sa figurantka usilovala aktívne zastavovať vozidlá, sa jej podarilo "stopnúť" 10 vodičov spomedzi 471 okoloidúcich. Prvé až po 13 minútach od začiatku testu. Na druhom stanovisku to počas prvej hodiny prieskumu vyzeralo podobne. Zo 720 vodičov počas prvej hodiny zastavili piati. Počas druhej hodiny ich zo 683 zastavilo osem. Prvý z nich až po 8 minútach. V praxi to znamená, že pomoc človeku v núdzi je na ceste ochotných poskytnúť jedno až dve percentá okoloidúcich vodičov.
Podobné výsledky boli pri rovnakom výskume aj v Čechách a Maďarsku. S tým rozdielom, že českí vodiči častejšie ako slovenskí zastavovali pri aktívnom stopovaní figurantky. Maďarskí zase takmer 100-percentne ignorovali bezradnú ženu až do chvíle, kým neprejavila záujem zastaviť niektoré z okoloidúcich vozidiel.
Pomáhajú len muži
Všetci vodiči, ktorí zastavili a ponúkli pomoc, boli muži. Takmer každý z nich sedel v aute sám. Väčšina z nich jazdila vo vozidlách nižšej strednej triedy. V druhej časti testu to boli zväčša šoféri starých automobilov, ktoré dnes už nie sú v predaji. Asi polovica z nich jazdila na služobných vozidlách. V Bratislave pri figurantke zastavil dokonca aj taxík, vodič autoškoly, šofér nákladného auta s veľkoobjemovým kontajnerom na korbe, nezávisle na sebe dvaja opravári výťahov, ba dokonca aj vodič s linkovým kĺbovým autobusom počas služobnej jazdy.
(rch)