Skúška v praxi
Najprv nám ukázali, ako vie systém upozorniť, na blížiace sa policajné alebo záchranné vozidlo. Často sa totiž stáva, že počujete sirénu, ale netušíte odkiaľ sa húkajúce vozidlo vyrúti. Aby ste z takýchto situácii nemali stres, systém vám ukáže nielen z ktorej strany sa blíži, ale aj ako je od vás ďaleko. Iná situácia - vozidlo stojace v zákrute alebo dopravné obmedzenie na neprehľadnom mieste. Aj keď prekážka nie je vo vašom jazdnom pruhu a nehrozí priama kolízia, systém vás 1 km alebo 500 m pred týmto miestom (podľa rýchlosti jazdy) akusticky aj vizuálne upozorní, prípadne vibrovaním sedadla (na tej strane sedáka, kde hrozí riziko), že na ceste niečo stojí.
Ďalší problém môže nastať na diaľnici pri vznikajúcej zápche, keď nevie vodič odhadnúť akou rýchlosťou sa kolóna posúva a koľko treba brzdiť. Systém na pomaly idúce vozidlo pred vami upozorní najprv akusticky a vizuálne na displeji. Keď vodič nezareaguje na žiadne upozornenia, telefonuje alebo má hlasno zapnuté rádio, auto pošle informáciu tomu pred ním a zapne
jeho brzdové svetlá.
Medzi funkcie systému V2V patrí tiež optická signalizácia v spätnom zrkadle, poukazujúca na vozidlo idúce vedľa vás v mŕtvom uhle. Rovnaký systém pod názvom BLIS už uviedla do sériovej výroby automobilka Volvo. Okrem upozorňovania vie V2V aj zasiahnuť. V prípade, že auto blížiace sa z bočnej cesty si vás na križovatke nevšíma a nespomaľuje, vaše auto to zaregistruje a ešte pred vjazdom
do križovatky prudko zabrzdí. Vďaka vzájomnej komunikácii medzi autami môžu zastať aj obe vozidlá súčasne.
Uvedenie do života
Predstavitelia koncernu GM by tento systém radi uviedli na trh v priebehu 5 až 10 rokov. Aby sa však dal racionálne využívať, musí ním byť vybavených minimálne 15% jazdiacich vozidiel. O vplyve systému na cenu nových áut sa zatiaľ nehovorí. Jedným
zo základných predpokladov úspechu celého projektu je ale jeho dostupnosť aj pre menšie a lacnejšie automobily. Viceprezident pre vývoj GM v Európe a generálny riaditeľ automobilky Adam Opel Hans Demant v tejto súvislosti povedal: "Čím viac vozidiel bude vybavených týmto systémom, tým efektívnejšia bude jeho činnosť. Preto je dôležité, aby V2V bol cenovo dostupný".
(mk)