Európa proti Ázii: Kto ponúka viac?

Základné modely plnia vo väčšine prípadov úlohu akejsi virtuálnej návnady, ktorej prvoradou úlohou je prilákať zákazníka do predajne. Potom už záleží iba na predajcovi ako ho dokáže presvedčiť, že tú verziu, kvôli ktorej predajňu navštívil už vlastne ...

Základné modely plnia vo väčšine prípadov úlohu akejsi virtuálnej návnady, ktorej prvoradou úlohou je prilákať zákazníka do predajne. Potom už záleží iba na predajcovi ako ho dokáže presvedčiť, že tú verziu, kvôli ktorej predajňu navštívil už vlastne ani nechce, pretože ju momentálne nemajú v ponuke. Zákazník rozhodnutý investovať sa tak postupne odhodlá k vyššej investícii a vyberie si mimoriadne výhodný, lepšie vybavený, ale o niekoľko tisíc drahší model.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S príchodom Kie Cee'd dostal však tento virtuálny svet reálnejšiu podobu a základné verzie nadobudli iný význam. Nahliadli sme preto do ponuky 4 automobiliek a po naftových verziách sme porovnali základné modely s 1,4 l benzínovými motormi. Boli sme zvedaví, kto ponúka najväčšiu výbavu, priestor a schopnosti za najrozumnejšiu cenu. Vybrali sme najpredávanejšie auto Európy za minulý rok (Opel Astra), ambicióznu kórejskú novinku s revolučnou 7-ročnou zárukou (Kia Cee'd), nástupcu najpredávanejšieho auta na svete, ktoré po 40 rokoch, 9 generáciách a 32 miliónoch predaných exemplároch začína s novým menom opäť od nuly (Toyota Auris) a tradičnú kvalitatívnu ikonu tohto segmentu, ktorá nechýba na zozname konkurentov žiadneho výrobcu (VW Golf).

SkryťVypnúť reklamu

Zdanie niekedy klame

Spočiatku sme váhali, či do testu zaradiť aj VW Golf. Mysleli sme si, že pri súčasnom trende rastúcej pohotovostnej hmotnosti vyplývajúcej z čoraz bohatšej bezpečnostnej a komfortnej výbavy, bude jazda s výkonovo najslabším motorom v teste

v útrobách veľkej a ťažkej karosérie viac utrpením než dokazovaním jeho schopností. Prvé dojmy a namerané údaje nás však vyviedli z omylu. Golf totiž nebol najťažší zo štvorice, ako sme sa domnievali, ale po 1207 kg vážiacej Astre druhý najľahší (1240 kg) s najmenším rozdielom v zaťažení prednej a zadnej nápravy (iba 206 kg, Toyota 298 kg, Kia 228 kg, Opel 221 kg). Prekvapujúco najvyššiu hmotnosť mali Kia (1260 kg) a Toyota (1254 kg), čo vyvracia zaužívaný názor o ľahkých ázijských autách. Okrem piateho rýchlostného stupňa (80 - 120 km/h) Golf s prehľadom vyhral merania elasticity, v šprinte z 0 na 100 km/h skončil druhý a za sebou nechal aj favorizovaný Auris. Leňoch teda určite nie je. Vďačí zato predovšetkým krátkemu a dobre navrhnutému

SkryťVypnúť reklamu

sprevodovaniu 5-rýchlostnej manuálnej prevodovky. Každá minca má však dve strany a tou druhou, negatívnou, je v tomto prípade hluk motora v stredných a vyšších otáčkach. V šprinte z 0 na 100 km/h a zrýchlení na 5. prevodovom stupni bola lepšia než Golf iba Kia, ktorá spolu s Toyotou ovládla aj merania

vnútorného hluku. Úprimne povedané, nič iné sme ani nečakali, pretože obe sú veľmi dobre odhlučnené, hoci sily má jednoznačne najviac Kia - nielen na papieri ale aj v skutočnosti. Výborne ťahá už odspodu a nebráni sa ani vysokým otáčkam. Tie má rada aj Toyota, ktorá však v hornom pásme otáčkomera neťahá tak efektívne ako Kia. Motor Toyoty pracuje celkovo ľahšie a kultúrnejšie než kórejský agregát (keď sme zastavili na svetlách, často sme sa museli presvedčiť či motor pracuje, taký bol tichý). Dokumentujú to merania vnútorného hluku na 3. a 4. prevodovom stupni. Toyota je aj najúspornejšia - spotrebuje 7,1 l benzínu na 100 km (Kia 7.8, VW 8.4 a Astra 8.6 l). Po dynamickej stránke sme však od nej čakali podstatne viac. Možno je to vplyvom najvyššej pohotovostnej hmotnosti, ale základný motor Toyoty nás neohúril ani zďaleka tak ako v poslednej Corolle. Nie náhodou jej preto v meraniach dynamiky patrí 3. miesto. Posledná v hodnotení motorov končí Astra. Jej Ecotec sám o sebe neoplýva veľkým výkonom, pričom o časť síl ho navyše oberá elektronický plynový pedál. Následkom toho je motor Astry mdlý, v ťahu nevýrazný a pomerne hlučný.

SkryťVypnúť reklamu

Pevne na štyroch

Jazdné vlastnosti sme podrobne hodnotili v prvom porovnávacom teste modelu Cee'd začiatkom roka. Vtedy nám však chýbal najnovší prírastok Toyoty, preto začíname s ním.

Podvozok základného Aurisa ponúka dobrý kompromis medzi istotou v zákrutách a pohodlím cestovania, ale nie je ničím výnimočný. Náhle zmeny smeru zvláda hravo a s ľahkosťou. Jeho vyššia karoséria sa ale viac nakláňa a riadenie, hoci je rýchle a presné, komunikuje podobne mizerne ako v Kii. Výhodou Aurisa tiež je, že pri svižnom tempe vie vodičovi naznačiť, kedy už ide rýchlo. Cee'd má príjemne malý priemer zatáčania a rovnako pôsobivo tuhú karosériu ako konkurenti. Podvozok tlmí kmity karosérie najlepšie zo všetkých kórejských modelov, čo vodičovi dodáva viac istoty pri prudkých zmenách smeru a brzdení v zákrute. Podobne ako Auris, aj Cee'd sa ale pomerne výrazne nakláňa v zákrutách a vyžaduje si častejšie korekcie volantom, čo je daň za solídny komfort pruženia. Dojem kazí tiež riadenie, ktorému chýba ľahkosť a cit. V Astre je riadenie prehnane tuhé, čo je výhoda na otvorených cestách ale nie v meste alebo kritickej situácii. V losom teste a slalome sme sa v žiadnom z testovaných áut nenapracovali s volantom toľko, ako v nej. Tvrdšie naladený podvozok dobre sedí v zákrutách ale na nerovnostiach mierne poskakuje. Astra príjemne prekvapila mimoriadne ostrými a dobre fungujúcimi brzdami: z rýchlosti 100 km/h zastavila na 35 m. Rovnaký výsledok dosiahol aj Auris. Cee'd bol o niečo lepší ako naposledy (38,5 m) a z neznámych dôvodov najslabšie brzdil Golf (41 m), ktorý vo väčšine porovnávacích testov brzdné dráhy vždy vyhral. Nevieme si vysvetliť, prečo sa stal tento krát opak. Víťazstvu Astry určite pomohli aj od výbavy Enjoy sériovo montované širšie pneumatiky, ktorých väčšia styčná plocha má pozitívny vplyv nielen na brzdenie ale aj prenos výkonu v zákrutách, presnejšie na výjazde

SkryťVypnúť reklamu

z nich (kolesá menej prešmykujú a motor vie lepšie preniesť výkon na cestu). Pochváliť musíme tiež mimoriadne účinný brzdový asistent, ktorý je veľkou pomocou vodičovi v kritických situáciách. Najistejšie sme sa opäť cítili v Golfe. Z testovaného kvarteta je najschopnejší na všetkých povrchoch a pôsobí

najsolídnejším dojmom. Má

najviac citu v riadení, ľahko a precízne sa ovláda, s rozvahou rieši kritické situácie a za volantom žiadneho z testovaných konkurentov nezažijete toľko zábavy.

Michal Karpat

Snímky: Tomáš Benedikovič

Plusy - Mínusy

+

Kia Cee'd

- Základná cena a výbava

- Možnosť odpočtu DPH

aj s motorom 1.4

Opel Astra

- Výborné brzdy

- Jazdné vlastnosti

Toyota Auris

- Nízka spotreba

- Atraktívny dizajn kokpitu

Volkswagen Golf

SkryťVypnúť reklamu

- Najpriestrannejší a najlepšie vypracovaný interiér

- Pružný motor

-

Kia Cee'd

- Málo citlivé riadenie

- Prenos výkonu na cestu

Opel Astra

- Chýbajú odkladacie

priestory

- Nevýrazný agregát

Toyota Auris

- Ovládanie autorádia

- Lacný interiér

Volkswagen Golf

- Hluk motora

- Strohý dizajn

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 688
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 470
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 464
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 458
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 564
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 998
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu