atáva im poštové schránky ... A keby len to! Často im nahovára čosi, čo nemôže byť pravda ani omylom ako napríklad „v tej reklame na čistiaci prostriedok, ktorým keď prejdete po ušpinenom sporáku, mastnota jediným šmahom zmizne“. Ľudia majú pocit, že reklama sa ich snaží „ošáliť“, „oblbnúť“, „oklamať“; veď vo svete reklamy je všetko také krásne, čisté a dokonalé.
Zadávatelia reklamy chcú od ľudí, aby sa pozerali stále na tie isté reklamy, dokolečka-dokola, niekoľkokrát za večer, týždeň čo týždeň... Na zbláznenie! I keď, priznajme si, funguje to.
Väčšina reklám splní svoj účel. Krátkodobo zvýši obrat a - prepadne sa do ríše zabudnutia. Z času na čas sa však predsa len objaví reklama, ktorú si ľudia zapamätajú.
Nikdy - opakujem: nikdy - to nie je reklama, v ktorej by bol výrobok vykreslený v tých najžiarivejších farbách a dookola by sa pohybovali len samí krásni, šťastní a usmievajúci sa ľudia. Naopak - vždy je to reklama, ktorá sa vymyká zo zaužívaného reklamného klišé.
Napríklad Fun rádio. Vo svojich reklamách najprv „prefackalo“ svojich poslucháčov, potom zalepilo ústa moderátorom a najnovšie sa dokonca ospravedlňuje. V inzerátoch a televíznych šotoch vidíme previnilo sa tváriacich moderátorov rannej šou Adelu Banášovú a Mateja „Sajfu“ Cifru, ako sa ospravedlňujú, že sa „už nebudú pokúšať byť vtipní“. Generálny riaditeľ Fun rádia Patrik Ziman k tomu dodáva: „Dlhodobo to Adela a Sajfa preháňajú a som rád, že si konečne vstúpili do svedomia.“
Na internetovej stránke rádia možno dokonca oboch moderátorov aj patrične vytrestať. Skutočný postoj k ospravedlňovaniu však moderátori prezrádzajú v šote z nahrávania, ktorý z Fun rádia unikol na YouTube.
Adela Banášová na jeho začiatku hovorí: „Ja neviem, ja si myslím, že sa nie je za čo ospravedlňovať ...“ Uvidíme, koľkých blogerov vyprovokuje k bráneniu moderátorov proti „zlému vedeniu rádia“.
Je to, samozrejme, reklama. Jej zámerom je prilákať čo najviac ľudí, aby si vypočuli, či to tí dvaja naozaj tak veľmi preháňajú, aby sa potom museli za to ospravedlňovať.
No, je iná, než ostatné. Robí si žarty sama zo seba, je interaktívna a zábavná. Antireklama, akú sme tu už dávno nemali.
Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants