BRATISLAVA. Akcia, ktorou chcú obchodníci prilákať zákazníkov, aby kúpili štyri výrobky za cenu troch alebo tri produkty za cenu dvoch, nemusí vždy znamenať úsporu peňazí za výrobok, ktorý predajca poskytuje ako „bonus“.
Nie zriedka sa stáva, že spotrebiteľ nezaplatí za výrobky kupované v akcii nazvanej Tri za cenu dvoch či 2+1 zdarma iba tú cenu, akú by dal za dva výrobky. Tri produkty v jednom balení ho síce vo väčšine prípadov nestoja celú sumu, ktorú by za ne zaplatil osobitne, ale približne takú, akú by v obchode dal za dva a pol výrobku.
Problémom je, že v niektorých prípadoch spotrebiteľ nemá možnosť porovnať cenovú výhodnosť väčšieho balenia a samostatne predávaného výrobku. V čase konania akcie totiž nie vždy na pultoch nájde aj výrobok ponúkaný jednotlivo, nielen v balíku s ďalšími kusmi. Často sa tiež stáva, že obchodník zákazníkovi porovnávanie sťaží tým, že na pulty umiestni rôzne varianty toho istého produktu, ale s odlišnými cenami.
Snaha predať viac
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský považuje takéto akcie, ktoré sú bežné skôr v širokospektrálnom ako špecializovanom obchode, za marketingový nástroj. S jeho pomocou sa obchodníci všade vo svete snažia predať tovar v čo najväčšom množstve. Spotrebiteľ si uvedomuje, že takýmto nákupom získa niečo navyše, nie vždy však skúma, či v plnej výške.
„V prípade akcií ako sú Tri za cenu dvoch či 2+1 zdarma, ktoré sú obvykle výsledkom našich dohôd s dodávateľom, ručíme za to, že výrobok ponúkaný v akcii je naozaj zadarmo. Tieto akcie predstavujú pridanú hodnotu pre zákazníkov a išli by sme sami proti sebe, keby sme za tento bonus neručili,“ tvrdí Lenka Juríková zo siete Ahold Retail Slovakia. Tá v slovenských mestách prevádzkuje hypermarkety Hypernova a v Bratislave aj supermarkety Albert. Reťazec Tesco sa v stanovenom termíne k produktom v bonusových akciách nevyjadril.
S kalkulačkou v ruke
Práve v bratislavskej predajni Tesco pritom minulý týždeň ponúkali štyri kusy jogurtového nápoja Actimel za 49,90 koruny. V rámci akcie 4+2 zadarmo predávali balenie šiestich nápojov za 56,90 koruny. Aj keď nie je známa cena jedného výrobku, pretože v ponuke nebol, bonusová akcia by bola pravdivá, ak by spotrebiteľ zaplatil za šesť kusov tiež 49,90 koruny ako za štyri, ak mali byť dva ponúkané zadarmo. Pri kúpe síce ušetril, ale nie toľko, koľko mu predajca sľuboval. V ponuke produktov vlastnej značky s bonusom v drogérii malo Tesco väčší poriadok. Akcia 1+1 zdarma skutočne znamenala, že dva osviežovače vzduchu stál toľko, koľko jeden.
Tretí výrobok nemal spotrebiteľ úplne zadarmo v hypermarkete Carrefour pri kúpe produktov Bref WC Gel Green Apple v akcii 2+1. Balenie troch výrobkov ho vyšlo na 129,90 koruny, jeden produkt stál 58,90 koruny. V tej istej predajni ho jedno litrové balenie aviváže Silan Energy vyšlo na 93,90 koruny, tri litre v akcii 2+1 na 209,80 koruny.
Pre spotrebiteľa bola naopak výhodná kúpa balenia 2+1 Bref WC Power Gel v sieti Billa. Stálo 119 korún, zatiaľ čo jeden kus osobitne vyšiel na 67,90 koruny.
Akcia zamestná aj súd
Akcie, ktoré zavádzali spotrebiteľov, sa vyskytovali aj v minulosti. Na základe podnetov od zákazníkov nakúpilo pred vyše rokom informačné a spotrebiteľské centrum Infospot v tom istom čase a v tej istej predajni Tesco výrobky ponúkané jednotlivo i v akcii, ktorá sľubovala jeden výrobok z väčšieho balenia zadarmo. Jana Drgoncová z Infospotu tvrdí, a má svoje tvrdenie podložené aj účtami z pokladnice, že výsledná suma za výhodné balenie bola vyššia, ako mala pri odpočítaní jedného výrobku byť. Pri akcii 3+1 zdarma zákazník platil sumu po prepočte ako za 3,5 výrobku. Na základe týchto zistení podala žalobu na obchodníka za klamanie spotrebiteľa, súd ešte zatiaľ nerozhodol. „Zákon zakazuje klamanie spotrebiteľa uvádzaním nepravdivých či neúplných údajov,“ dodáva.
Všimnite si
Koľko stojí balenie viacerých výrobkov, ktoré sú prezentované v obchode ako výhodná akcia sľubujúca úsporu ceny aspoň za jeden produkt?
Akú cenu má jeden výrobok totožný s tými, ktoré sú ponúkané vo výhodnejšom balení niekoľkých produktov?
Majú produkty ponúkané vo väčšom balení a osobitne po jednom kuse rovnakú hmotnosť, objem, chuť či príchuť (pri potravinách), objem alebo hmotnosť, zloženie či vôňu (pri drogérii a kozmetike)?
Aká je lehota spotreby potravín? Balenie Tri za cenu dvoch alebo 3+1 zdarma môže byť v akcii aj preto, že odporúčaná lehota na skonzumovanie výrobkov je kratšia ako produktov ponúkaných po jednom kuse.
Je cena za balenie niekoľkých výrobkov skutočne výhodnejšia ako suma zaplatená za jednotlivé produkty?