Práve som rozbehol svoje vlastné podnikanie a rád by som vedel, nakoľko hrubé metódy mám použiť pri rokovaniach s obchodnými partnermi. Nechcem, aby ma zneužívali.
Anonym
Columbia Falls, Montana, USA
Možno ste nový vo sfére obchodu, ale kladiete prastarú otázku. Keď príde na uzatváranie dohôd, akú správnu sumu treba nechať na stole? Neexistuje presné číslo či percento, prirodzene, no všeobecne povedané, odpoveď je: dosť na to, aby ste na druhý deň mohli urobiť druhú dohodu.
Vzhľadom na vašu novú rolu podnikateľa by sme tipovali, že dúfate, že si vybudujete aj kariéru, aj dobrú povesť.
A presne to sa nemôže stať, ak po každom rokovaní sa druhá osoba cíti ošklbaná. Už vás nikdy neosloví so žiadnou dohodou.
Na druhej strane: nechcete dať toľko, aby ste vy boli ten, koho majú za blázna. Tu vaša úloha spočíva v tom, nájsť stredný bod medzi týmito dvoma krajnosťami. A s pribúdajúcimi skúsenosťami sa vám to podarí.
Len pamätajte, že tak ako sám život, aj obchod je postavený na vzťahoch. Vydajte sa na stranu spravodlivosti a budete každým dňom bohatší.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.