RENTON. Boeing pripravuje už niekoľko rokov lietadlo, ktorého veľká časť je vyrobená z ľahšieho a palivo šetriaceho kompozitného materiálu. Práve proti jeho využitiu však výstúpil bývalý zamestanec Boeingu 47–ročný Vince Weldon.
Vo svojom liste Americkému leteckému úradu (FAA) tvrdí, že kompozitný plast použitý v trupe lietadla nie je schopný absorbovať náraz pri núdzovom pristátí tak dobre, ako doteraz používaný hliník. Vznietenie plastu by okrem toho mohlo zaplaviť kabínu toxickým dymom, čo by mohlo byť pre pasažierov smrteľné. Podľa Weldona hrozí aj zamorenie okolia miesta prípadnej havárie lietadla.
Boeing jeho pripomienky odmieta. „Nevyrobili by sme produkt, ktorý nie je bezpečný,“ povedala jeho hovorkyňa Lori Gunterová.
Boeing s testovaním Dreamlinera mešká asi tri mesiace. Prvé lietadlo má však vzlietnuť už v máji 2008. Letecké spoločnosti si objednali desiatky lietadiel, ktorých cena sa podľa modelu pohybuje od 150 do 200 miliónov dolárov za kus. Spoločnosť preto skrátila plánovanú deväťmesačnú lehotu na testovanie na šesť mesiacov.
Hovorca FAA Mike Fergus tvrdí, že Dreamliner nedostane oprávnenie na lietanie, kým nesplní všetky bezpečnostné previerky. K Weldonovým výhradám sa pripojilo aj niekoľko terajších zamestnancov.
Je však otázne, či sa práve Weldonovi dá veriť. Z Boeingu ho podľa jeho slov vyhodili pre kritiku nového lietadla. Podľa spoločnosti to však bolo za vyhrážanie sa nadriadenému odvisnutím na háku.