Vysoké školy prvákom prideľujú tútorov, aby im pomohli.
Organizácia všetkých stupňov a foriem vysokoškolského štúdia je založená na kreditovom systéme. Študijný plán bakalárskeho a magisterského štúdia si študent zostavuje sám podľa pravidiel študijného poriadku alebo v spolupráci so študijným poradcom.
Pre prvákov je začiatok chaotický
Prváčka Marcela začína študovať učiteľstvo akademických predmetov na Pedagogickej fakulte UK. Prvý dojem z vysokoškolského štúdia charakterizuje ako obrovský chaos. "Mám dva týždne na to, aby som si zapísala potrebné povinné predmety na získanie kreditov. Kapacity kurzov sú malé, a to ich musím zosúladiť s rozvrhom. Bez študijného poradcu sa v tom asi stratím," hovorí čerstvá vysokoškoláčka.
Psychologička Dana Malá hovorí, že pre prvákov je najpodstatnejšie, aby si uvedomili vlastnú zainteresovanosť a zodpovednosť. Na vysokej škole sa upúšťa od ustavičnej kontroly a podsúvania hotových poznatkov, čo môže mnohým spôsobovať problémy.
Doučovanie stredoškolského učiva
"Študijné problémy prvákov súvisia na jednej strane so zmenou systému štúdia, keď prechádzajú zo stredoškolského systému s pravidelným výkladom učiva a skúšaním na podstatne voľnejší systém so skúšaním na konci semestra a s podstatne väčšou mierou slobody a zodpovednosti," hovorí prodekan Stavebnej fakulty STU v Bratislave Stanislav Unčík. "Mnoho študentov podceňuje systematickú, priebežnú prípravu a na konci semestra nezvláda množstvo nakopených povinností. Druhý okruh problémov je daný úrovňou pripravenosti na vysokoškolské štúdium zo strednej školy," povedal Unčík. Na zlepšenie študijných výsledkov organizuje fakulta pravidelne intenzívne doučovacie kurzy z matematiky a fyziky, ktoré sa konajú dva týždne pred začiatkom semestra. Doučovacie kurzy je možné navštevovať aj počas semestra, sú organizované nad rámec študijných plánov a sú dobrovoľné. Veľa študentov však o ne záujem nejaví.
Naučiť sa čítať
"Každý učiteľ vysokej školy je optimista. Predpokladá, že študenti sa prihlasujú na štúdium toho druhu, o ktoré majú záujem a chcú ho študovať," hovorí prodekan Pedagogickej fakulty UKF v Nitre Peter Seidler. "Všetko záleží na samotnom študentovi. Ako začne hneď od začiatku systematicky pracovať s literatúrou, knihami, časopismi. Elektronické materiály sú pre prvákov doplnkové. Myslím si, že prvoradou úlohou každého prváka je "naučiť sa čítať" - samostatne študovať."