BRATISLAVA. Vláda si stanovila za cieľ, že v roku 2010 budú motoristi plynulo jazdiť z Bratislavy až do Košíc. Výnimku má tvoriť úsek v okolí Žiliny, ktorý dokončia o dva roky neskôr. Svoju víziu predstavil premiér Robert Fico ešte v prvej polovici júla. Plán bol jasný. Prijať zákony, ktoré urýchlenú výstavbu umožnia, a pripraviť podklady na rozbehnutie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) tak, aby ministerstvo dopravy spustilo prvý tender 19. septembra. Dovčera sa tak nestalo pre chýbajúce rozhodnutie ministerstva financií a tender vyhlásený nebol.
Nezodpovedaná rozhodujúca otázka
Celkovo sa vláda zaviazala postaviť 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest za viac ako 105 miliárd. Ministerstvo dopravy chcelo vyhlásiť tender včera. Chýba však stanovisko ministerstva financií, či platby za súkromné diaľnice budú zahrnuté do verejného dlhu.
„Je to významný objem financií a je legitímne, že si ministerstvo financií nechalo ešte nejaký čas na posúdenie celého procesu,“ povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny. V časovom harmonograme vraj ministerstvo nič nestratí, „ak sa to nejakých desať dní zdrží“.
„Je to veľmi zložitý proces,“ povedal minister financií Ján Počiatek. Jeho hovorca Miroslav Šmál povedal, že ministerstvo nedodalo svoje stanovisko preto, že vedenie rezortu si v týchto dňoch opätovne vypýtalo doplňujúce podklady od ministerstva dopravy.
„Stále sa na tom pracuje, máme veľa údajov, ktoré sme museli skonsolidovať, od Národnej diaľničnej spoločnosti, od poradcu,“ povedal Počiatek. Podľa neho stále prebieha výmena informácií, ktoré „sa musia dostať do takej podoby, aby k nim ministerstvo financií mohlo dať stanovisko do konca budúceho týždňa“.
„Tento sklz neznamená nejaké veľké straty,“ povedal Vážny. Ak ministerstvo financií dá kladné stanovisko k PPP projektom, rezort dopravy vyhlási tender koncom septembra, prípadne začiatkom októbra.
Nezhody neexistujú
Ministerstvo dopravy však podľa ministra Vážneho nemá zatiaľ pripravený plán, ak rezort financií dá k otázke PPP projektov negatívne stanovisko. Ak sa tak stane, vláda sa bude musieť rozhodnúť medzi splnením maastrichtských kritérií a prijatím eura alebo urýchlenou výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest.
„Potom budeme hľadať iné scenáre budovania nadradenej infraštruktúry. Nepredbiehal by som tie scenáre. Najprv si počkáme, zatiaľ ministerstvo financií nehovorí nie, ale chce problém viac analyzovať,“ povedal minister Vážny.
Zároveň odmietol informácie, že úradníci z ministerstva financií majú iný názor ako vláda a záväzky štátu vyplývajúce z PPP projektov by sa mali zahrnúť do verejného dlhu.
„Neviem o tom,“ povedal Vážny. Zopakoval, že rezort financií chce otázku iba dôsledne zanalyzovať. „Budete mať kompletné stanovisko, dnes je to úplne predčasné,“ doplnil ho minister Počiatek.