ia je postupne čoraz vypätejšia, nebezpečenstvo je čoraz zlovestnejšie, napokon sa však nájde hlavný hrdina (napr. Bruce Willis), ktorému sa najprv nedarí, ale napokon, aj za cenu veľkej obete, všetko zachráni.
Už viac ako ročná diskusia o reformovanej časti dôchodkového systému sa odvíja presne v intenciách komunikačnej technológie, ktorá je do bodky požičaná od hollywoodskych majstrov napätia. Divákovi sú už jasné osoby a obsadenie. Vie, kto je dobrý a kto zlý. Hlavným zlom je druhý pilier, jeho správcovia (DSS), jeho tvorcovia (predchádzajúca vláda) a všetci jeho zástancovia. Po nekonečnom masírovaní verejnosti údajnými problémami druhého piliera sa už aj situácia zdá dostatočne beznádejná. Čaká sa už len na hlavného záchrancu, ktorý v poslednej chvíli príde s čarovným prútikom. Podľa udalostí z posledných dní je jasné, že túto úlohu si nechce nechať vziať vláda.
V mediálnom hluku však zaniká to podstatné. Nijaká katastrofa v skutočnosti nehrozí. A tam, kde niet drámy, nie sú potrebné ani mimoriadne záchranárske výkony s filmovými efektmi. Na financovanie dôchodkovej reformy stačí rozumne využiť dobré časy vysokého ekonomického rastu, pretože nebudú trvať večne. K tomu treba pridať pribrzdenie rastu verejných výdavkov na priškrtenie apetítu večne hladných ministerstiev. A ešte hádam presunúť pozornosť od pseudozla (II. pilier)
k riešeniu skutočného problému (I. pilier). ¶Ale to už je scenár, do ktorého sa nám začínajú primiešavať prvky sci-fi. Tých podobností s Hollywoodom sa skrátka asi tak skoro nezbavíme.
Autor: Ján Oravec, Združenie podnikateľov Slovenska