UBĽA. Colný hraničný priechod medzi Slovenskom a Ukrajinou v Ubli je od štvrtka po troch mesiacoch opäť v prevádzke. Jeho dočasné uzavretie a presmerovanie dopravy do Vyšného Nemeckého si vyžiadala prestavba, ktorá bola jednou z podmienok vstupu Slovenska do schengenského priestoru.
Urýchlia vybavovanie
Nová hala na kontroly automobilov, rozšírenie koridoru o tretí jazdný pruh a osobitný priechod pre peších by mali podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka výrazne urýchliť vybavovanie cestujúcich.
Prestavbou priechodu v Ubli Slovensko splnilo kritériá Európskej únie v súvislosti so Schengenom, povedal Kaliňák.
Východnú hranicu príde koncom tohto mesiaca skontrolovať komisia, ktorá by sa mala definitívne vyjadriť o pripravenosti Slovenska na vstup do schengenského priestoru.
Sporná súťaž
Prestavbu hraničných priechodov v Ubli i vo Vyšnom Nemeckom sprevádzali pochybnosti o verejných súťažiach na dodávateľa obidvoch stavieb.
Štátne zákazky v celkovej výške približne 210 miliónov korún, z čoho približne 50 miliónov pochádza zo schengenského prechodového fondu, získala spoločnosť Ikores, ktorej spolumajiteľ Jozef Kopecký v minulosti daroval strane Smer 200-tisíc korún.
Zákazku na výstavbu haly v Ubli dostala Kopeckého firma priamo, bez výberového konania, po odstúpení víťaza tendra. V prípade Vyšného Nemeckého colná správa podpísala s Ikoresom zmluvu pred uplynutím zákonom stanovených lehôt.
Komisia bez výhrad
Podľa hovorkyne Colného riaditeľstva SR Martiny Kerekovej v oboch prípadoch bol zadávateľ v časovej tiesni a nedodržaním termínu mohlo Slovensko prísť o financie z Európskej únie.
Prípadom sa zaoberalo aj zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Podľa Kerekovej komisia nemá výhrady voči priebehu verejnej súťaže.
„Dostali sme pozitívne stanovisko, že všetko bolo v poriadku.“
Vyjadrenie zástupcu Európskej komisie na Slovensku sa nám nepodarilo získať.
Autor: sen