BRATISLAVA. Po nedávnych tragických nehodách troch autobusov, pri ktorých zahynuli siedmi Slováci, chce polícia autobusy častejšie zastavovať.
Medzi návrhmi zvýšenia bezpečnosti autobusovej dopravy je aj zvýšenie počtu špeciálne upravených kamiónov na kontrolu technického stavu autobusov.
Minulý týždeň autobusy na cestách po celej krajine kontrolovalo vyše 600 policajtov. Výsledky kontrol boli podľa hovorcu policajného prezídia Martin Korcha „veľmi zaujímavé“. Počas osemhodinovej akcie policajti pri autobusoch odhalili vyše 200 priestupkov, 148 pri pravidelnej autobusovej doprave.
Podľa ministerstva dopravy aktuálne výsledky technických kontrol ukázali, že vyše 16 percent autobusov jazdiacich po našich cestách nie je spôsobilých na premávku a takmer štyri percentá sú spôsobilé len dočasne.
„Pri pravidelných linkách 35 vodičov prekročilo maximálnu povolenú rýchlosť, 55 autobusov nemalo v poriadku technický stav, štyria vodiči počas jazdy telefonovali a dvaja dokonca jazdili pod vplyvom alkoholu,“ povedal Korch. Požitie alkoholu policajti zistili u 33-ročného vodiča prímestskej linky Bratislava – Svätý Jur, v dychu vodiča na linke Vranov nad Topľou – Davidov zistili viac ako 1 promile alkoholu. S týmto vodičom bol podľa riaditeľky vranovského závodu SAD Humenné Anny Bačíkovej okamžite rozviazaný pracovný pomer.
Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie si nemyslí, že výsledky kontroly sú alarmujúce. „Každú hodinu je na cestách 6300 autobusov a ak dvaja šoféri nafúkali, nie je to veľa. No čaká ich hodinová výpoveď.“
Postupne sa podľa neho obnovuje aj vozový park. „Kým pred štyrmi rokmi boli všetky SAD-ky štátne a priemerný vek autobusov nad 17 rokov, dnes je to o štyri roky menej.“ Podľa neho by autobusy staršie ako 16 rokov nemali jazdiť vôbec.
Ministerské opatrenia
Ministerstvá vnútra a dopravy chcú bezpečnosť autobusovej dopravy zvýšiť aj ďalšími prostriedkami. Jedným z opatrení má byť určenie najnebezpečnejších úsekov ciest, po ktorých autobusom zakážu jazdiť. „Na analýze kritických úsekov intenzívne pracujeme spolu so správcami komunikácií. Výsledky budú známe v priebehu niekoľkých týždňov,“ hovorí Silvia Miháliková z ministerstva vnútra.
Ministerstvo plánuje aj zakúpenie ďalších šiestich špeciálne upravených kamiónov, ktoré slúžia ako mobilné jednotky na kontrolu technického stavu autobusov. Dopravná polícia má v súčasnosti tri, čo však nestačí. Cena jednej súpravy je takmer 18 miliónov korún, takže všetko závisí od možností rozpočtu,“ hovorí Miháliková.
Tretím opatrením je návrh ministerstva dopravy na skrátenie lehôt pravidelných technických kontrol pre autobusy staršie ako osem rokov z 12 na 6 mesiacov.
Trabelssie tvrdí, že dopravcovia opatrenia vítajú. „Máme jedinú výhradu, aby mobilné stanice technickej kontroly nekontrolovali autobusy na ceste. Cestujúci sa tak stávajú rukojemníkmi v daždi či snehu a nestihnú prísť do školy, práce alebo na prípoj.“ Navrhuje, aby sa kontroly robili v staniciach.
Podľa Korcha by však cestujúci pár minút zdržania strpieť mali, lebo „kontrola im môže zachrániť život“.