ote, mali sme ho reklamovať skôr. Telefonicky sme okno reklamovali už počas uplynulého roka, keď bolo v záruke. Firma na reklamáciu nereagovala, jej pracovníci sa neprišli na okno ani pozrieť. Chyba okna je vážna a veľká, aj keď sme vodu chytali handrami, koberec v izbe plával.
Môže v tomto prípade firma, ktorá nám okno montovala, odmietnuť reklamáciu ako neoprávnenú, keďže sme reklamovali len telefonicky?
A. G., Pezinok
Vaše práva a povinnosti ako spotrebiteľa upravuje okrem zákona o ochrane spotrebiteľa aj Občiansky zákonník, ktorý obsahuje aj ustanovenia týkajúce sa uplatňovania nárokov zo zodpovednosti za chyby. Firma, ktorá montovala okná, vám poskytla päťročnú záručnú lehotu, predpokladám, že vystavila o tejto skutočnosti aj písomné potvrdenie, t. j. záručný list. V ňom by mali byť okrem formálnych náležitostí aj také informácie ako obsah záruky, jej rozsah a podmienky, dĺžka a tiež údaje potrebné na jej uplatnenie.
Podľa vášho vyjadrenia ste okno a jeho nedostatky reklamovali ešte v roku 2006, počas záručnej lehoty, no firma na telefonickú reklamáciu nereagovala. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa je predávajúci povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonaní záručných opráv (toto býva uvedené v reklamačnom poriadku alebo priamo v záručnom liste).
Platí, že pri uplatnení reklamácie je predávajúci povinný vydať spotrebiteľovi potvrdenie. Reklamáciu by mal predávajúci vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby, pričom vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva, akoby išlo o chybu, ktorú nemožno odstrániť. O vybavení reklamácie musí následne predávajúci vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie.
Vo februári 2006 však montážna firma tento postup nedodržala. V takomto prípade ste sa mali obrátiť na SOI s návrhom na preskúmanie postupu firmy pri vybavovaní reklamácie. Zároveň si voči firme uplatniť nároky ako v prípade, ak ide o chybu, ktorú nie je možné odstrániť. Teda buď požadovať výmenu okien, alebo uplatniť možnosť odstúpenia od zmluvy s požiadavkou na vrátenie vami už zaplatenej odmeny, keďže firma nevyriešila reklamáciu v stanovenej lehote.
Ak by ste sa rozhodli riešiť nevybavenú reklamáciu z februára 2006 teraz, máte možnosť uplatniť nárok zo zodpovednosti za chyby na súde, a to vo všeobecnej trojročnej premlčacej lehote, ktorá začína plynúť odo dňa, keď ste vytkli nedostatky v montážnej firme. Ak vám z dôvodu chyby vznikla škoda, môžete sa domáhať aj nároku na náhradu škody, pretože uplatnenie nároku zo zodpovednosti za chyby nevylučuje nárok na náhradu škody, ktorá týmto nedostatkom vznikla. V prípadnom súdnom konaní by ste museli preukázať oprávnenosť svojich nárokov a pochybenie montážnej firmy, spočívajúce v tom, že vašu reklamáciu nevybavila.
Podanie žaloby na súd odporúčam zvážiť a konzultovať s advokátom. V prípade telefonických reklamácií nemáte istotu, že firma reklamáciu zaznamenáva alebo že telefonický spôsob reklamácie vyplýva aj z reklamačného poriadku, resp. je výsledkom individuálnej dohody medzi zákazníkom a firmou. Firma môže tvrdiť, že ste vôbec netelefonovali a reklamáciu nemajú zaznamenanú, a teda z ich pohľadu nie je čo riešiť.
Do budúcnosti spotrebiteľom odporúčam reklamovať nedostatky aj osobne, resp. písomne a požadovať od firmy potvrdenie o prijatí reklamácie a následne aj doklad o spôsobe jej vybavenia.
Autor: Mária Šutková advokátska kancelária PATENT – IURIST www.patent-iurist.sk