Reklamácia cez telefón môže byť sporná

V prvý septembrový piatok nám počas silných dažďov v byte vytopilo izbu cez zatvorené plastové okno, ktoré firma inštalovala vo februári 2002 s päťročnou záručnou lehotou. Na telefonickú reklamáciu majiteľ firmy odpovedal, že okno už nie je v záručnej leh

ote, mali sme ho reklamovať skôr. Telefonicky sme okno reklamovali už počas uplynulého roka, keď bolo v záruke. Firma na reklamáciu nereagovala, jej pracovníci sa neprišli na okno ani pozrieť. Chyba okna je vážna a veľká, aj keď sme vodu chytali handrami, koberec v izbe plával.

Môže v tomto prípade firma, ktorá nám okno montovala, odmietnuť reklamáciu ako neoprávnenú, keďže sme reklamovali len telefonicky?

A. G., Pezinok


Vaše práva a povinnosti ako spotrebiteľa upravuje okrem zákona o ochrane spotrebiteľa aj Občiansky zákonník, ktorý obsahuje aj ustanovenia týkajúce sa uplatňovania nárokov zo zodpovednosti za chyby. Firma, ktorá montovala okná, vám poskytla päťročnú záručnú lehotu, predpokladám, že vystavila o tejto skutočnosti aj písomné potvrdenie, t. j. záručný list. V ňom by mali byť okrem formálnych náležitostí aj také informácie ako obsah záruky, jej rozsah a podmienky, dĺžka a tiež údaje potrebné na jej uplatnenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vášho vyjadrenia ste okno a jeho nedostatky reklamovali ešte v roku 2006, počas záručnej lehoty, no firma na telefonickú reklamáciu nereagovala. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa je predávajúci povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonaní záruč­ných opráv (toto býva uvedené v reklamačnom poriadku alebo priamo v záručnom liste).

Platí, že pri uplatnení reklamácie je predávajúci povinný vydať spotrebiteľovi potvrdenie. Reklamáciu by mal predávajúci vybaviť ihneď, v zloži­tých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby, pričom vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spo­trebiteľ rovnaké práva, akoby i­šlo o chybu, ktorú nemožno odstrániť. O vybavení reklamácie musí následne predávajúci vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie.

SkryťVypnúť reklamu

Vo februári 2006 však montážna firma tento postup nedodržala. V takomto prípade ste sa mali obrátiť na SOI s návrhom na preskúmanie postupu firmy pri vybavovaní reklamácie. Zároveň si voči firme uplatniť nároky ako v prípade, ak ide o chybu, ktorú nie je možné odstrániť. Teda buď požadovať výmenu okien, alebo uplatniť možnosť odstúpenia od zmluvy s požiadavkou na vrátenie vami už zaplatenej odmeny, keďže firma nevyriešila reklamáciu v stanovenej lehote.

Ak by ste sa rozhodli riešiť nevybavenú reklamáciu z februára 2006 teraz, máte možnosť uplatniť nárok zo zodpovednosti za chyby na súde, a to vo všeobecnej trojročnej premlčacej lehote, ktorá začína plynúť odo dňa, keď ste vytkli nedostatky v montážnej firme. Ak vám z dôvodu chyby vznikla škoda, môžete sa domáhať aj nároku na náhradu škody, pretože uplatnenie nároku zo zodpovednosti za chyby nevylučuje nárok na náhradu škody, ktorá týmto nedostatkom vznikla. V prípadnom súdnom konaní by ste museli preukázať oprávnenosť svojich nárokov a pochybenie montážnej firmy, spočívajúce v tom, že vašu reklamáciu nevybavila.

SkryťVypnúť reklamu

Podanie žaloby na súd odporúčam zvážiť a konzultovať s advokátom. V prípade telefonických reklamácií nemáte istotu, že firma reklamáciu zaznamenáva alebo že telefonický spôsob reklamácie vyplýva aj z reklamačného poriadku, resp. je výsledkom individuálnej dohody medzi zákazníkom a firmou. Firma môže tvrdiť, že ste vôbec netelefonovali a reklamáciu nemajú zaznamenanú, a teda z ich pohľadu nie je čo riešiť.

Do budúcnosti spotrebiteľom odporúčam reklamovať nedostatky aj osobne, resp. písomne a požadovať od firmy potvrdenie o prijatí reklamácie a následne aj doklad o spôsobe jej vybavenia.

Autor: Mária Šutková advokátska kancelária PATENT – IURIST www.patent-iurist.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 706
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 507
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 518
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 499
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 492
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 022
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu