BRATISLAVA. Nespokojnosť s výškou poplatkov za služby, dlhé čakanie na vybavenie počas návštevy pobočky, zlá osobná skúsenosť s postupom banky v konkrétnej situácii. To sú hlavné dôvody, pre ktoré klienti peňažných ústavov najčastejšie zvažujú svoj odchod z domovskej banky do inej. Vopred premyslený a starostlivo prepočítaný rozchod s bankou môže pre klienta znamenať ročnú úsporu stoviek korún.
Za odchod sa platí
Treba však počítať s tým, že rozlúčka s bankou vo väčšine prípadov nie je zadarmo. Takmer všetky banky, ktoré na slovenskom trhu poskytujú služby obyvateľstvu, zrušenie účtu klientovi spoplatňujú. Výnimkou sú VÚB, Tatra banka a Ľudová banka, v nich majú klienti zrušenie účtu zadarmo.
Suma, ktorú klient zaplatí za zrušenie účtu, nie je jedinou položkou, s ktorej zaplatením musí pri odchode z banky počítať. Časť klientov trvalým príkazom každý mesiac uhrádza faktúry za telefón, inkaso či iné služby. Takmer všetky banky si za zrušenie každého jedného príkazu účtujú niekoľko desiatok korún. Platí, že za zrušenie trvalého príkazu formou elektronického bankovníctva zaplatí klient zhruba polovicu sumy, ktorú by za tento úkon zaplatil v pobočke. Alebo ho má úplne zadarmo.
Ďalšie poplatky
Približne tretina bánk nespoplatňuje zrušenie platobnej karty. Väčšina peňažných ústavov si za tento úkon účtuje desiatky korún. Suma závisí od konkrétnej banky a druhu karty. Ak má klient v banke vkladnú knižku, termínovaný vklad či iný produkt, musí počítať s ďalšími poplatkami, ak sa rozhodne peniaze vybrať predčasne a produkt zrušiť.
Počiatočný vklad
Za založenie osobného účtu si banky nepýtajú poplatok. Väčšina z nich však stanovuje minimálnu sumu, ktorú musí nový klient na účet zložiť. Výška ďalších poplatkov, s ktorými musí v „novej“ banke počítať, sa v bankách odlišuje. Niektoré finančné inštitúcie si napríklad stanovili poplatok za vydanie platobnej karty, iné ju poskytujú v rámci balíka služieb zdarma.
Rozdiely sú aj v lehotách, za ktoré banky novú platobnú kartu vystavia. Za urýchlené vydanie karty však všetky zhodne klientovi účtujú expresný príplatok.
Rady pred zmenou banky
Rozhodujte sa po zrelej úvahe, nielen na základe emócií.
Nie vždy je výška poplatkov, ktoré každý mesiac platíte, dôvodom na zmenu banky. Niekedy vedie cesta úspory osobných financií aj cez výber optimálnejšieho balíka služieb.
Skôr, ako zájdete do svojej pôvodnej banky a zrušíte svoje účty v nej, pozorne si preštudujte a porovnajte ponuky viacerých finančných inštitúcií (vhodným pomocníkom je internet).
Zvážte, aké transakcie cez banku zvyknete robiť a aké jej služby využívate. Porovnajte, koľko korún za ne mesačne zaplatíte v banke, ktorej klien– tom momentálne ste, a v tej, ktorej klientom sa chcete stať.
Ak je hlavným dôvodom zmeny banky pre vás snaha ušetriť na poplatkoch, mala by byť ponuka banky, ku ktorej sa chystáte prejsť, výhodnejšia.
O zrušenie platobnej karty treba radšej požiadať v niekoľkotýždňovom predstihu pred termínom zrušenia účtu. Lehoty na zrušenie kariet sú totiž zväčša v bankách dlhšie.
Počítajte s tým, že vo väčšine prípadov pri výmene peňažného ústavu navždy prídete o niekoľko stoviek korún, ktoré v svojej pôvodnej banke necháte za zrušenie účtu, trvalých príkazov, prípadne platobnej karty.
Porovnanie poplatkov za zrušenie a založenie účtu v bankách
Zrušenie osob.účtu či balíku | Zrušenie prevod.príkazu | Zrušenie platobnej karty** | |
ČSOB | 200 | 25., 50 od 1.10./0 pri EB | |
Dexia banka | 200 | 15/5 pri EB | 100/249* |
Istrobanka | 200 | 30 | 200 až 600* |
Ľudová banka | 25/5 pri EB | ||
OTB Banka | 100 | 20/0 pri EB | 100 |
Poštová banka | 200 | 20 | 100 a viac* |
Slovenská sporiteľňa | 200 | 25/0 alebo 12,50 pri EB | 500/60 až 120 dní pred uplynutím doby zdarma |
Tatra banka | 30/0 pri EB | 100 až 500 | |
UniCredit Bank | 200 | 50/0 pri EB | 100 až 600* |
VÚB banka |
* podľa typu karty
**pred ukončením doby platnosti
EB - elektronické bankovníctvo
Zdroj : informácie bánk