Známky pomáhajú žiakom aj učiteľom

Hodnotenie vedomostí má školákov v prvom rade motivovať. Oficiálnych sťažností na klasifikáciu je ročne okolo tridsať, opodstatnená je len polovica z nich.

Medzi učiteľom a žiakom dochádza najčastejšie ku konfliktom, napätiam a frustráciám počas skúšania a hodnotenia, ukazujú psychologické výskumy. Obaja sa nachádzajú v náročnej emocionálnej situácii so psychickou záťažou. Skúšanie a hodnotenie je dvojsečná zbraň. Môže žiaka aktivovať a motivovať do ďalšieho vzdelávania alebo jeho chuť do učenia ubiť, obrať ho o sebavedomie. V našich základných školách pretrváva klasické skúšanie s päťstupňovou stupnicou známok a žiacka knižka. Len kde-tu ju supluje internetová žiacka knižka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Známka má povzbudiť

Podľa psychológa Mirona Zelinu je hlavnou funkciou známky motivovať žiaka. Dobrý učiteľ má hodnotiť nielen výkon žiaka, ale aj jeho snahu, usilovnosť a podmienky. "Je veľa teórií okolo známok, ale hlavné je, aby povzbudila. Ak aj žiak dostal zlú známku, učiteľ by mal povedať: Dostal si ju, lebo tvoj výkon nebol dobrý, nie som s tebou spokojný. Nabudúce sa prihlásiš a bude to dobré. Mal by vniesť do hodnotenia pozitívne myslenie," hovorí psychológ.

Čo platí na jedného, neplatí na druhého

Jana Pivková, riaditeľka malej Základnej školy v Liptovskom Jáne, učí už tridsaťdva rokov. "Keď som učievala matematiku, tak som tak dokonale poznala každého žiaka, jeho myslenie, logiku a snahu, že by som ho ohodnotila na konci roka bez akejkoľvek známky. Aj po rokoch praxe si pamätám, kto ako matiku vedel, aký k nej mal vzťah, aká bola jeho práca v škole," tvrdí. Hlavné predmety - jazyky a matematiku by Jana Pivková známkovala, ale pri dejepise či zemepise by podľa nej stačili postupové testy z ročníka do ročníka.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ nitrianskej základnej školy Ivan Javorník hovorí, že u nich sú vo výberových jazykových triedach žiaci motivovaní aj bez známok. "Je to individuálne, čo platí na jedného, neplatí na druhého žiaka."

Známka alebo slovné hodnotenie?

Väčšina učiteľov sa pri hodnotení vedomostí žiakov prikláňa ku klasickému známkovaniu so stupnicou. Všetci sa však zhodujú v tom, že prváci potrebujú čas na zmenu, a preto je dobré, že sa im známky ešte vyhýbajú. Mnohí sa domnievajú, že známkovať by sa mohlo až od tretieho ročníka. "Je to vec názoru. Ale deti veľmi chcú jednotky. Rodičia sa tiež uspokoja so známkou a je pre nich veľmi smerodajná," hovorí riaditeľka Pivková.

Čomu teda dať pri hodnotení vedomostí prednosť? Slovnému hodnoteniu alebo stupnici známok? Psychológ Zelina sa domnieva, že učiteľovi by nemalo záležať na tom, či použije slovnú formu, alebo stupnicu známok, ale či žiaka jeho hodnotenie povzbudilo. "Ani jedno, ani druhé známkovanie nie je dobré, ak sa robí zle. Ak žiak dostane negatívne hodnotenie, tak sa naštve, ešte menej sa učí, ale rovnako nefunkčná môže byť aj pochvala, ak ju dostáva stále," hovorí. Najlepšia kombinácia je podľa neho známka aj slovné hodnotenie. Na prvom stupni by uprednostnil slovné hodnotenie, na druhom kombinované hodnotenie.

SkryťVypnúť reklamu

Sťažnosti na klasifikáciu prospechu

Štátna školská inšpekcia dostáva ročne približne tridsať sťažností na klasifikáciu prospechu. Je to jeden z troch najčastejších dôvodov podávania sťažností rodičov. "Ich opodstatnenosť sa dlhodobo pohybuje okolo 50 percent, čo znamená, že raz sa preukáže neobjektivita klasifikácie, inokedy nekritický postoj rodičov voči svojmu dieťaťu," hovorí školský inšpektor Štátnej školskej inšpekcie Ľuboš Tužinský.

Podľa neho by rodičia mali pozornosť klasifikácii prospechu detí venovať už v septembri. "Začať sa zaujímať o prospech v januári, resp. v júni je ťahanie psa za chvost. Rodič by mal od začiatku pravidelne sledovať výkony a priebežnú klasifikáciu svojho dieťaťa, zúčastňovať sa na konzultáciách v škole. Najmä u starších žiakov žiacka knižka nebýva objektívnym ukazovateľom prospechu, pretože si ju veľmi radi ,zabúdajú', najmä keď dostanú horšiu známku. Niektorí i sú schopní ,stratiť' za jedno klasifikačné obdobie aj päť-šesť žiackych knižiek," hovorí Tužinský.

SkryťVypnúť reklamu

Spolupráca s rodičmi

Aké má možnosti rodič, ak má dojem, že známky jeho dieťaťa sú neobjektívne? Školský inšpektor Tužinský upozorňuje, aby rodič nevyžadoval od dieťaťa vyššie výkony, než na aké skutočne má. "Pochybnosti o správnosti priebežnej klasifikácie odporúčam najskôr riešiť s príslušným vyučujúcim, triednym učiteľom a riaditeľom školy. V odôvodnených prípadoch je vhodné po konzultácii so školou obrátiť sa na pedagogicko-psychologickú, resp. špeciálnopedagogickú poradňu. Podanie sťažnosti je síce právo každého rodiča, k tejto možnosti však odporúčam siahnuť až vtedy, ak zlyhali všetky ostatné možnosti riešenia problému," hovorí.

Pripomína, že v prípade mimoriadneho zhoršenia prospechu alebo správania žiaka je riaditeľ základnej i strednej školy povinný preukázateľne o tejto skutočnosti rodiča informovať. Školská inšpekcia považuje za splnenie informačnej povinnosti zo strany riaditeľa školy napríklad kópiu písomného oznámenia, písomný záznam z pohovoru s rodičom.

SkryťVypnúť reklamu

Zlú známku prezradí internet

V mnohých školách už neplatia výhovorky typu zabudol som si doma žiacku knižku. Vďaka internetovej žiackej knižke sa rodič o zlej známke dozvie skôr, než sa k nej školák stihne priznať. Napríklad v Základnej škole Jána Švermu v Humennom rodičia svoje deti takto kontrolujú už štyri roky.

"Internetovú žiacku knižku sme spustili aj napriek tomu, že na začiatku malo internet doma iba 15 percent rodičov, necelých 50 percent malo takúto možnosť v práci, hovorí riaditeľ školy Jozef Šalata. "Ujalo sa to, rodičia sú spokojní. Ak sme vlani nestihli známky aktualizovať, už volali, čo sa deje." Elektronickú žiacku knižku používajú štvrtý rok aj v košickej Súkromnej základnej škole na Ulici slobody 1. Podľa riaditeľky Zuzany Révészovej ju rodičia pomerne dobre sledujú. Niekde však o nej neuvažujú. Napríklad riaditeľ nitrianskej Základnej školy na Škultétyho ulici hovorí, že sú typická sídlisková škola a len v máloktorej rodine majú internet.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 846
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 076
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 924
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 821
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 191
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 340
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 300
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 194
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu