TRSTENÁ. Združenie miest a obcí hornej Oravy nesúhlasí s tým, aby niektoré obce doplácali na nerentabilné spoje. Podľa materiálu, ktorý obciam zaslala akciová spoločnosť SAD Liptovský Mikuláš, by napríklad v Zábiedove doplácali na spoje ročne sumou takmer 250tisíc, v Zuberci skoro milión a Trstená by platila necelých 280tisíc korún. Starostovia s takýmto riešením nesúhlasia a obrátili sa o pomoc aj na Žilinský samosprávny kraj.
Podľa slov riaditeľa dopravy SAD v Liptovskom Mikuláši Jozefa Kendera ich cieľom nie je rušiť nerentabilné spoje, ale vyvolať diskusiu o ich optimálnom financovaní: „Chceme to riešiť citlivo a akúkoľvek zmenu v cestovných poriadkoch prerokovať ako s VÚC, tak aj s dotknutými starostami“.
90 percent je stratových
Doplatky za vysoko stratové spoje sú však podľa neho realitou a vedenie spoločnosti musí hľadať cesty, ako ich vykryť. Stratových je pritom až 90 percent spojov, pričom časť z nich je označených za vysoko stratové. „Materiál má slúžiť na to, aby sa starostovia spoločne s nami a VÚC zamysleli, ako problém s nerentabilnými spojmi v budúcnosti riešiť,“ upresnil Kendera.
Väčšina oslovených obcí už zaslala dopravcovi zamietavé stanovisko. Starosta Zábiedova Ján Banovčan hovorí, že doplatky na stratové spoje by boli pre obecné rozpočty neúnosnou záťažou.
Ohrozené víkendové spoje
„Starostovia majú obavy, že ak nebudú na niektoré spoje prispievať, dopravca ich môže zrušiť,“ povedal Banovčan. Ohrozené by boli predovšetkým najmenej vyťažené spoje, čo sa týka niektorých víkendových spojov. „Sme koncová obec a niektorí ľudia dochádzajú do práce aj cez víkendy. Rušenie spojov by im mohlo pri dochádzaní za prácou spôsobiť problémy,“ dodal starosta. S platbami však obec nesúhlasí, dopravca by mal straty vykrývať zo ziskových spojov. „ Cestovné poriadky schvaľuje samosprávny kraj a v prvom rade by sa malo hľadieť na občana,“ myslí si starosta. V prípade, že SAD bude na stanovených platbách trvať, budú obce zvažovať aj služby iných dopravcov.
Je to vec dohody
Odbor dopravy Žilinského samosprávneho kraja prekontroluje, či je návrh dopravcu na spolufinacovanie stratových spojov oprávnený.
„Požiadavky voči obciam mohli vzniknúť z vykonávania výkonov nad dohodnutý ročný objem,“ myslí si hovorca Žilinského samosprávneho kraja Peter Kubica. Obce už v minulosti dopravcom prispievali, aby poskytli viac výkonov v autobusovej doprave, než je zahrnutých v zmluve so samosprávnym krajom. „Je to vec dohody medzi obcami a dopravcom,“ dodal hovorca.