BRATISLAVA. Úhrada faktúry priamo v pobočke mobilného operátora vás už môže vyjsť drahšie ako jej zaplatenie prevodom z účtu v banke. V prípade nižšieho účtu za telefón môže stáť viac aj než platba poukážkou na pošte.
Od 1. septembra začal jeden z troch slovenských mobilných operátorov – Orange Slovensko – spoplatňovať platbu faktúry v svojich značkových predajniach. Keď sa rozhodnete uprednostniť tento spôsob platby, musíte si k položke účtovanej operátorom za služby poskytnuté v uplynulom mesiaci pripočítať ďalších 25 korún.
Odbremenenie pobočiek
Peter Tóth, manažér pre vzťahy s verejnosťou spoločnosti Orange Slovensko vraví, že firma zaviedla poplatok z dvoch hlavných dôvodov. Prvým je snaha odbremeniť pobočky tak, aby slúžili najmä zákazníkom, ktorí si chcú aktivovať účastnícke programy, vybrať telefóny, alebo sa poradiť o poskytovaných službách.
Druhý dôvod je bezpečnostný – počet hotovostných transakcií na predajných miestach mobilného operátora rastie a spoločnosť chce aj spoplatnením úhrady faktúry v predajni znížiť objem peňazí, ktoré počas dňa na pobočkách drží. „Chceme zákazníkov motivovať k tomu, aby volili alternatívne formy úhrady,“ vraví Tóth.
Zákazníci konkurenčného mobilného operátora T – Mobile Slovensko majú platbu faktúry v hotovosti na vlastných predajných miestach naďalej zadarmo. Podľa slov hovorcu Martina Vidana spoločnosť o spoplatnení tohto spôsobu úhrady faktúry neuvažuje.
Tretí mobilný hráč na trhu zatiaľ platbu faktúry v predajni neumožňuje. René Parák zo spoločnosti Telefónica O2 Slovakia predpokladá, že firma zákazníkom umožní hradiť svoje účty za služby začiatkom októbra. Na otázku, či platba faktúry v hotovosti na predajnom mieste bude zadarmo, alebo ju Telefónica O2 spoplatní, Parák nevedel odpovedať. „Táto otázka ešte nie je uzavretá,“ doplnil.
Výhody a bonusy
Orange aj T-Mobile sa stále viac snažia motivovať zákazníkov k tomu, aby preferovali iné než hotovostné formy platby. Robia tak najmä zvýhodňovaním rôznych alternatívnych spôsobov úhrady, prípadne aj poskytovaním bonusov pre zákazníkov.
„Stále menej našich zákazníkov platí faktúru priamo na predajnom mieste, “ vraví Vidan. Pokles záujmu o platbu účtu za služby mobilného operátora na jeho predajných miestach dáva do súvisu najmä so zatraktívňovaním iných foriem úhrady.
Orange súčasne so zavedením poplatku za úhradu faktúr v hotovosti v svojich predajniach ponúkol zákazníkom novú formu platby faktúr – cez systém Unikasa pri pokladniciach predajní spotrebných družstiev COOP Jednota.
Podľa Tótha je táto možnosť pre zákazníkov spoločnosti Orange z časového i finančného hľadiska výhodnejšia ako platba v hotovosti na pobočke mobilného operátora. „Predajní COOP Jednota je na Slovensku oveľa viac ako predajných miest spoločnosti Orange,“ dodáva.
Do konca novembra tohto roku by platba faktúr za služby spoločnosti Orange cez systém Unikasa mala byť zdarma, neskôr sa však bude spoplatňovať a jej výšku určí Citibank.
Plusy a mínusy rôznych foriem platby za mobil
V hotovosti v predajni
+ faktúru možno zaplatiť kedykoľvek počas otváracích hodín operátora
- dlhšie čakanie na vybavenie, v spoločnosti Orange poplatok za tento spôsob platby
V hotovosti na pošte
+ ak chcete platiť v hotovosti a v bydlisku nemáte predajné miesto svojho operátora
- vyšší poplatok za podanie poštovej poukážky, možné dlhšie čakanie na vybavenie
Prevodom z účtu
+ úspora času i peňazí
- v deň prevodu na účte musí byť dostatočná suma peňazí
Inkasom
+ úspora času i peňazí
- v deň splatnosti faktúry musí byť na účte dostatok prostriedkov, ak ste pred inkasom preferovali iný spôsob, musíte sa pre túto formu platby rozhodnúť v istom časovom predstihu, inak ešte platíte jednu faktúru pôvodne preferovanou formou