Najväčší marketingový omyl 20. storočia

Pred vyše dvadsiatimi rokmi došlo k jednému z najväčších marketingových omylov v histórii. Spoločnosť Coca­Cola pod tlakom úspechov konkurenčnej Pepsi v chuťových testoch uviedla na trh s veľkou pompou novú kolu.

Po necelých troch mesiacoch však bola nútená vrátiť sa k pôvodnej receptúre svojej koly a neúspešný výrobok postupne stiahnuť z trhu. Na celej záležitosti je zaujímavé to, že kľúčovú úlohu v celej tejto záležitosti zohrával marketingový prieskum.

Pepsi chutí viac

Začalo to začiatkom 80. rokov, keď Pepsi rozpútala reklamnú kampaň, v ktorej použila takzvaný slepý chuťový test. Dobrovoľní účastníci testov dostali v papierových téglikoch ochutnať dva kola nápoje, pričom nevedeli, v ktorom z nich je Coca­cola a v ktorom Pepsi. Následne mali povedať, ktorý im viac chutil. Výsledok bol jednoznačný - až 57 percent ochutnávačov uprednostnilo Pepsi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Coca­Cola, samozrejme, výsledky prieskumu spochybnila a - urobila si vlastné porovnávacie testy. Na jej veľké prekvapenie dospela k rovnakému výsledku. Manažéri tak dospeli k záveru, že Coca­Cola zaspala dobu a že s jej chuťou treba niečo urobiť.

A tak na ich pokyn vedci v laboratóriách začali vyvíjať rôzne modifikácie pôvodnej receptúry. Tie sa testovali, upravovali a znova testovali, až kým sa koncom roka 1984 nedopracovali k prototypu koly, ktorý respondentom chutil viac než Pepsi.

Celkovo pri vývoji novej koly Coca­Cola uskutočnila takmer dvestotisíc slepých testov. Ako na tlačovej besede pri príležitosti uvedenia novej koly na trh uviedol vtedajší generálny riaditeľ spoločnosti Riberto Goizueta: „Toto je ten najistejší krok, aký kedy spoločnosť urobila.“

SkryťVypnúť reklamu

Vzbura spotrebiteľov

Čo sa udialo po uvedení novej koly na trh? Milovníci Coca­coly sa proti novinke doslova vzbúrili. Napísali spolu takmer 40-tisíc sťažností, denne do spoločnosti telefonovalo v priemere šesťtisíc nahnevaných zákazníkov, ktorí sa dožadovali koly s pôvodnou receptúrou. Išlo o vôbec najväčšie kolektívne odmietnutie výrobku v histórii konzumerizmu.

Prieskumy neklamú,

ale treba sa vedieť pýtať

Ponaučenie z tohto príbehu nespočíva - ako by sa mnohí mohli nazdávať - v tom, že na výsledky prieskumu sa nemožno spoliehať. Takéto zúženie problému je rovnakou chybou, akú urobilo vtedajšie vedenie Coca­Coly.

Jeho predstavitelia sa zamerali iba na samotný produkt, zo svojich úvah vynechali emocionálnu hodnotu značky, použili nevhodnú metodiku prieskumu, ktorá priniesla irelevantné informácie.

SkryťVypnúť reklamu

V reálnom svete predsa nikto nepije kolu naslepo.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants ILUSTRAČNÉ FOTO – coca cola, pepsi

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 14 754
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 12 733
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 6 655
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 389
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 045
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 2 782
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 2 416
  8. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 2 410
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu