Kollerove otázniky adresované nám všetkým sú stále aktuálne

17. novembra 1989 listovalo publikum koncertu Dotyky a spojenia v bulletine s ukážkami tvorby Júliusa Kollera. Ich jedinou témou bol otáznik. Jeho otázniky adresované nám všetkým sú stále aktuálne. Aj keď od piatkovej noci s nami už nie je.

Július Koller: Ufo–naut.Július Koller: Ufo–naut. (Zdroj: ARCHÍV)

Vtedy, 17. novembra sme nevedeli, že práve sa začala éra v znamení tohto symbolu, ktorá spochybní falošné istoty a príkazy ideológie, bude klásť otázky a otázniky všetkého druhu a na každej úrovni. Netušili sme, že hľadanie odpovedí bude ťažké, výsledkom bude občianska sloboda a nájdenie vlastnej tváre, tej, čo bola ideou nášho socializmu 60. rokov.

Július Koller, ktorý nečakane 17. augusta zomrel, na tú ideu nezabudol. V roku 1968 začal oficiálne i alternatívne (s Petrom Bartošom) vystavovať. Formovalo ho predchádzajúce obdobie, keď študoval na strednej a vysokej umeleckej škole v Bratislave. Vyšiel zo skromného prostredia a dospieval v uvoľňujúcej sa kultúrno-politickej atmosfére, ktorá mu dala šancu. V mladých posilňovala sebavedomie prejaviť sa nielen skupinovo, ale aj osobnostne: hoci výstredne, placho či čudácky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Skrytý športovec

Aj na plachosť a čudáckosť bolo treba odvahu a výdrž: tolerancia k „inakosti“ je bonus až ďalších desaťročí. Aj vtedy vyhrávali športové typy. Július Koller tak na prvý pohľad nevyzeral, ale bol. Hral tenis s Frankom Stellom, keď navštívil Danuvius, na ktorom vystavoval. Vernisáž na jeseň 1968 neprekazilo ani obsadenie Československa. Naši umelci – i Július Koller – dostali na tomto bienále mladých šancu presvedčiť Európu, že majú čo povedať a vedia ako. Bola však na ďalšie dvadsaťročie temer poslednou.

O rok neskôr zaviala Kollerova červená zástava s bielym otáznikom na stožiari exteriéru parížskeho bienále mladých. Prišla tam ešte oficiálnou cestou s kolekciou diel umelcov, ktorých prizval nominovaný Alex Mlynárčik. Doma to bolo ťažšie. Ďalší Danuvius sa už nekonal. Prvý otvorený ateliér v dome Rudolfa Sikoru (1970) zmeškanú udalosť pripomenul: Július Koller nechýbal. V tom istom roku bola súčasťou jeho prvej samostatnej výstavy performance: skutočný ping-pong. Medzi diváčkami sa jedna odvážila zahrať si ho s autorom. Kvete Fulierovej ostal verný celý život.

SkryťVypnúť reklamu

Umelcov, ktorí neakceptovali socialistický realizmus, onedlho Zväz slovenských výtvar­ných umelcov vylúčil. V podstate prišli o slobodné povolanie: udržali si ho len tí, ktorí cez Fond výtvarných umení pracovali s architektmi na monumentálnych zákazkách a ilustrátori.

Július Koller rozmnožil médiá komunikácie svojej tvorby o poštou zasielané Oznamy a o účasť na kolektívnych akciách, ktoré uvádzal plagátmi. Sústredil sa na témy, ktoré poukazovali na absurdnosť doby ako v cykloch UFO a UFO-nauti.

Čakanie na ocenenie

Oficiálne nebol akceptovaný. Pracoval s amatérmi, prizýval ich do konceptuálnych projektov, často tvoril s Ľubomírom Ďurčekom: bez pocitu elitárstva duchampovsky prepájali umenie so životom.

Po Nežnej revolúcii umelci neoficiálnej scény zverejnili svoju tvorbu. Július Koller samostatne vystavoval v Slovenskej národnej galérii a jej prostredníctvom sa predstavil aj v zahraničí ešte predtým, než na medzinárodnú scénu vstúpil ako autor sám. Napriek početným európskym úspechom ostal doma skromný a v ústraní: naše publikum nie celkom porozumelo jeho posolstvám. Zberatelia sú výnimkou.

SkryťVypnúť reklamu

Na adekvátne ocenenie civilná tvorba Júliusa Kollera doma ešte len čaká. Jeho otázniky adresované nám všetkým sú však stále aktuálne a preto bude umelcova prítomnosť naliehavo chýbať. Pohreb umelca je dnes o 10.15 h v bratislavskom krematóriu.

Napriek európskym úspechom ostal doma skromný a v ústraní: naše publikum nie celkom jeho posolstvám porozumelo.

Július Koller: Československo, 1960, latex na textile.

FOTO – PSIS

Autor: Zuzana Bartošová Autorka je kunsthistorička

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 818
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 7 691
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 089
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 620
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 605
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 703
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 375
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 3 153
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu