Ako vyradíte zhnité jablká v organizácii?
David Michalek,Bartlett, Illionis, USA
Začnite tým, že odložíte prerezávacie nožnice a vezmete cirkulárku.
Pozrite, nič nebolí firmu viac, ako keď šéfovia ignorujú, sú zhovievaví či inak tolerujú kreténa – alebo dvoch či troch. Takáto voľnosť podkopáva organizačnú dôveru a morálku. Nehovoriac o fakte, že vďaka kreténom práca prestáva byť príjemnou a zábavnou.
No než si povieme, ako sa zbaviť kreténov alebo zhnitých jabĺk - ako ich voláte vy – povedzme si jasne, kto sú títo ľudia. V profesionálnom živote môžete zamestnancov rozdeliť do štyroch kategórií tým, že sa na nich pozriete z dvoch hľadísk: aký výkon podávajú a nakoľko prejavujú firemné hodnoty.
Slovo „hodnoty“ je veľmi vznešené a trochu vágne, ale v skutočnosti znamená správanie. Firmy chcú, aby sa ich zamestnanci správali cnostne bezúhonne a férovo. Ale akýkoľvek zoznam hodnôt by mal byť spojený so strategickými cieľmi.
Takže firma by mala napríklad pridať hodnoty, ktoré hovoria: Myslíme a konáme globálne, oslavujeme tímovú prácu, kladieme veľký dôraz na rýchlosť alebo pristupujeme k problémom s naliehavosťou.
V stave hrôzy
No vráťme sa k štyrom typom zamestnancov. Prvý typ predstavuje ľudí s dobrým výkonom a dobrými hodnotami. Pri nich je práca manažmentu ľahká: treba ich rozvíjať, odmeňovať a pretláčať dopredu a nahor. Druhá kategória zahrnuje zamestnancov, ktorí nemajú ani dobré výsledky, ani dobré správanie. Tu je práca znovu ľahká: Ukázať im dvere!
Tretí druh zamestnanca môže dosahovať chabé výsledky celý rok, ale popritom prejavovať správanie, aké chcete, takže manažéri by mali dať týmto ľuďom s dobrými úmyslami druhú alebo tretiu šancu. Zamestnanci tretieho typu môžu mať konkrétny problém s výkonom, ale nie sú kreténi.
Štvrtý typ zamestnanca je pracovník, ktorý plní čísla, ale nežije hodnotami. Poznáte ho. Existujú na všetkých úrovniach v takmer každej organizácii. Títo vysoko výkonní pracovníci môžu byť zlomyseľní, tajnostkárski alebo arogantní. Veľmi často bozkávajú zadky smerom nahor a kopú ich smerom nadol. Niektorí sú ľadoví samotári, iní náladoví, takže udržiavajú svoje okolie v akomsi stave hrôzy. Až príliš často ostáva štvrtý typ nedotknutý. Iste, šéfovia ich možno pokarhajú, ale veci sa tým zvyčajne vôbec nezmenia. Neostáva žiadne memento.
Joe musel odísť, lebo nemyslel globálne
Väčšina z nás sa asi už niekedy v živote previnila tým, že dopustila, aby neutíšiteľná túžba po dobrých výsledkoch prekryla známku jedovatého správania zamestnanca. Prepadali sme sa od hanby, ale odvrátili sme zrak. To nemôžete robiť! Ak máte problém s kreténom, musíte mu pozrieť do očí. Riaditelia firmy musia dospieť k presvedčeniu, že kreténi organizácii viac škodia, ako prospievajú. Zatiaľ čo ich výsledky sú skvelé, ich vedľajšie škody sú oveľa väčšie. Len čo si vedenie osvojí túto líniu úvah, zbaviť sa kreténov je dosť jednoduché.
Manažéri sa musia uistiť, že všetci vo firme poznajú hodnoty. Musia ich sami demonštrovať, výdatne ich chváliť a odmieňať u druhých. Hodnoty musia byť také oslepujúco jasné ľuďom v organizácii, že ak ich niekto neprežíva, votrelca ostatní ihneď zbadajú. No skutočným rozhodujúcim krokom pri zbavovaní sa kreténa je odstrániť ich s verejnými fanfárami.
Je nesprávne vykopnúť osobu za nedodržiavanie hodnôt a potom to zjemniť pointou: „Joe odišiel, aby mal viac času venovať sa rodine.“ Šéfovia musia povedať: „Joe musel odísť, lebo nemyslel globálne“, alebo, ak je cenenou hodnotou rôznorodosť, „Joea sme požiadali, aby odišiel, lebo nebol rodovo a rasovo nestranný pri prijímaní ľudí“: zakaždým, keď sa zbavíte kreténa, nedajte si ujsť príležitosť urobiť z toho poučenie. Zamestnanci čoskoro zistia, že za následky kreténskeho správania sa kruto platí.
Žiadnej organizácii sa nepodarí celkom vykoreniť svojich kreténov. Niektorí prekĺznu, lebo majú skvelé výsledky, alebo ich zlé správanie je desivo prefíkané.
No nemôžete nikdy vzdať snahu zbaviť sa zhnitých jabĺk. Sú prehnité pre podnikanie.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne verejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.
Autor: Jack, Suzy Welchovci