y o známych ľuďoch." Zamrmlal som: "A ty si jedna z nich!" Otázka však znela, či sa klebetám venujú Japonci? Podľa mňa majú Japonci o klebety najväčší záujem na svete. Svedčí o tom už len ten fakt, že sledujú v priemere päť hodín denne televízor, čo je štatisticky najviac na svete. Bežný deň Japonca sa začína ráno zapnutím televízora a končí sa v noci pred spaním jeho vypnutím. Okrem času stráveného v zamestnaní ľudia stále sledujú televíziu. To v nich vytvára pocit veľmi blízkeho vzťahu s televíznymi celebritami.
Klebety o celebritách - od tajných ľúbostných afér až po finančné škandály - ľudí zaujímajú. Podobne, ako na Slovensku, sú tieto témy publikované v bulvárnych denníkoch a časopisoch. Ale potom je tu ešte jeden spôsob. Rovnaké témy prináša aj televízia, lenže sú to originálne rozšírené reportáže. Vysielajú sa obyčajne ráno od pol deviatej do desiatej a popoludní medzi druhou a štvrtou. Každá televízna stanica má podobný, ale svoj vlastný program s moderátorom, komentátormi a s takzvaným Geino reportérom, ktorý sa špecializuje na celebrity. Sleduje mediálne známych ľudí, ktorí sa pravidelne objavujú na televíznej obrazovke, napríklad speváci, herci alebo zabávači. Geino reportér nerobí vopred dohodnuté rozhovory. Prenasleduje svoje celebrity všade - na letisku, pred vchodom do ich domu, kladie priame otázky: "Je pravda to, čo sa o vás píše v časopisoch?" Pochopiteľne, reakcie sú autentické, niekedy celebrity na reportéra kričia, inokedy klamú, niektorí ho ignorujú alebo zorganizujú tlačovú konferenciu, aby veci vysvetlili. Všetky reakcie sú v televízii.
Niekedy vyvíjajú vplyvné spoločnosti tlak na televíznu stanicu, aby neodvysielala reportáž zo súkromia, ktorá by poškodila imidž celebrity. V japonskom šoubiznise sa napríklad považuje za škodlivý aj ľúbostný vzťah dvoch mladých slobodných ľudí. Producenti mladých spevákov alebo hercov sa nazdávajú, že fanúšikovia nemajú radi, keď si ich idol nájde lásku. A producenti zasa nemajú radi, keď mladý umelec predčasne ukončí sľubnú kariéru pre zakladanie rodiny.
Na druhej strane produkčné spoločnosti vyjednávajú s televíznou stanicou, aby odvysielala veľkú tlačovú konferenciu, pretože potrebujú upútať pozornosť na celebritu. V 80. a 90. rokoch bol v Japonsku záujem o celebrity oveľa väčší, ako je dnes. Vtedy sa dokonca párkrát stalo, že pôvodné vysielanie náhle zmenili a odvysielali mimoriadnu tlačovkou, na ktorej nejaká celebritná dvojica oznámila, že sa napriek avizovanému sobášu rozchádza. Tlačovka mala, pochopiteľne, vysokú sledovanosť. Pamätám si napríklad, ako nám oznámili, že jeden sumo zápasník začal chodiť s mladou celebritkou.
"Aj na Slovensku sa mnohé celebrity schádzajú a rozchádzajú, ale myslíte si, že tieto malé privátne záležitosti sú dosť na zorganizovanie špeciálnej tlačovej konferencie v televízii? Myslím si, že Slovensko je ešte stále zdravé."
Týmito slovami sa mal pôvodne končiť môj príspevok, ale potom si ho prečítala moja žena a povedala: "Masahiko, už sa to stalo aj na Slovensku." Bol som prekvapený.