Tak ako Slovensko má svoje hudobné festivaly, ja mám v Japonsku spomedzi množstva letných udalostí najradšej ohňostroje. Dodávajú letu poetické čaro. Vyše dvesto ohňostrojov rozžiari každoročne letné noci nad riekami a zátokami na rozličných miestach Japonska.
Vďaka tomu, že Tokiom preteká mnoho riek ústiacich do zálivu, vidia tamojší obyvatelia počas leta naozaj veľa ohňostrojov. Najznámejším je ohňostroj na rieke Sumida v centre mesta. Je to zároveň najstarší ohňostroj v Japonsku, ktorý v roku 1733 po prvýkrát zorganizoval ôsmy šogún Yoshimune. Od samotného vzniku ohňostrojov sa v Japonsku vyprofilovali umelci, ktorí sa venovali výlučne ohňostrojovej tvorbe. Svoje originálne práce verejne prezentovali a súťažili medzi sebou. Dnes tvoria v spoločnostiach, ktoré sa špecializujú na ohňostroje. Ohňostroje sú totiž v Japonsku uznávaným umením.
Počas ohňostroja na rieke Sumida sú v Tokiu uzatvorené hlavné cesty aj autostráda. Takmer milión zvedavcov, medzi nimi dievčatá oblečené v letnom kimone zvanom "Yukata", kráčajú vtedy k rieke, aby nepremeškali ohňostrojovú šou, pri ktorej odpália asi 22-tisíc svetlíc. Ďalší diváci - šťastlivci - stoja na balkónoch svojich bytov vo výškových budovách obrátených k rieke. Mať jedinečnú možnosť vidieť ohňostroj z pohodlia svojho bytu je, mimochodom, významná okolnosť pri kúpe bytu.
Ak ste ochotný veľa zaplatiť, môžete sledovať ohňostroj aj z lode priamo na rieke. Stojí to 30-tisíc Yenov na osobu vrátane večere a nápojov (6-tisíc Sk). A potom je tu ešte jedna možnosť - pozrieť si ohňostroj na rieke Sumida v televízii v dvojhodinovom priamom prenose. Aj to má svoje čaro. Televízne kamery ukazujú ohňostroj z rôznych uhlov pohľadu, ba dokonca z nadhľadu, čo snímajú z helikoptéry. Je to súťažná prehliadka, na ktorej sa každoročne zúčastňuje zhruba desať ohňostrojových spoločností. Bojujú o prvenstvo. V televíznom štúdiu sedia celebrity a spolu s moderátorom a ohňostrojovými kritikmi komentujú dianie. Tak ako divadelní alebo filmoví kritici, ani naši ohňostrojoví kritici súťažiacich nešetria.
Pri sledovaní televízneho prenosu ohňostroja na rieke Sumida popíjame pivo, je to už taká tradícia. Aj preto, že sponzorom tejto šou je významný japonský výrobca piva, ktorého budova stojí rovno na brehu rieky Sumida. Má tvar krígľa s pivom a penou, ľudia ju dobre poznajú.
Japonci spoznali pušný prach v roku 1543, keď im Portugalci na malom južnom ostrove Tanegashima predviedli ich zbrane. Usudzujem, že história japonských ohňostrojov je kratšia, ako tých európskych, ale medzi ľuďmi sa vžili ako umenie patriace k letu, nie ako veľkolepá šou. Napriek tomu, že japonské ohňostroje sú obrovské - v Tokiu dosahujú vybuchnuté svetlice šírku 150 až 300 metrov a na vidieku niekedy až 600 metrov - znamenajú pre nás ohňostroje niečo viac, než iba besný rachot a prskajúce farebné svetlo.