Prakticky od roku 1990 sa v Maďarsku hovorí o potrebe postaviť novú vládnu štvrť. Väčšina ministerstiev a ďalších vládnych úradov dnes sídli v honosných palácoch z čias Uhorska. Sú príliš veľké, nepraktické a ich údržba je drahá.
Vláda Ferenca Gyurcsánya oznámila zámer vybudovať novú štvrť asi pred rokom. Do roku 2009 do nej chce presťahovať všetky ministerstvá a centrálne štátne úrady okrem samotného úradu predsedu vlády.
Svetoznámi porotcovia
Vo štvrtok oznámili víťaza konkurzu na architektonický projekt novej štvrte. Spomedzi 17 návrhov vyberala porota, v ktorej sedeli aj svetoznámi architekti: tvorca Veže slobody v New Yorku Daniel Libeskind, hlavný architekt Barcelony Josep Acebillo Marin a Hans Stimmann, ktorý riadil výstavbu vládnej štvrte v Berlíne.
Vyhral návrh skupiny domácich a japonských architektov, vedených Maďarom Péterom Janeschom a slávnym japonským architektom Kengom Kumom. Ich návrh budil sympatie už tým, že mimoriadne dbá o ekologický rozmer stavby.
Budovy by mali vyhovovať požiadavkám na takzvané energeticky pasívne stavby. Spotrebovávali by minimálne množstvo elektrickej energie. Aj ich vykurovanie by sa riešilo pomocou slnečných kolektorov a tepelných čerpadiel získavajúcich teplo z pôdy.
Výstavba štvrte má stáť maximálne 20 miliárd korún. Podľa architektov však rovnakú sumu môže štát vďaka novým budovám v budúcich 25 rokoch ušetriť. Celková plocha kancelárií ústredných štátnych úradov sa má oproti dnešnému stavu zmenšiť na polovicu.
Koľajnice pôjdu pod zem
Nová štvrť je plánovaná na časť územia za chrbtom najznámejšej železničnej stanice maďarského hlavného mesta Nyugati. Toto územie vybrali, lebo patrí štátnej železničnej spoločnosti, a tak odpadli problémy s vykupovaním či vyvlastňovaním pozemkov.
Výstavba novej štvrte by navyše mala znamenať úpravu celého, väčšinou nevyužívaného priestoru za železničnou stanicou. Časť koľajníc vedúcich dnes na Nyugati by úplne zrušili. Ostatné by sa mali v ďalších niekoľkých rokoch presťahovať pod zem.
Nad nimi, v predpolí vládnych budov, by vznikol rozsiahly park. Zachovala by sa však hlavná hala stanice, ktorú v 19. storočí navrhol známy francúzsky staviteľ Gustave Eiffel.