BRATISLAVA. Väčšina zákazníkov obchodov s potravinami očakáva, že v regáloch v obchodoch nájdu všetko, čo chcú, a sú stále menej tolerantní k vypredaniu zásob.
Vyplýva to z globálneho prieskumu, ktorý v poslednom roku uskutočnil tím spoločnosti Deloitte pre potravinársky priemysel medzi členmi riadiacich orgánov vyše 70 potravinárskych spoločností.
Blízkosť je najdôležitejšia
Pre viac než pre polovicu nakupujúcich (53 percent) je ľahká dostupnosť z miesta bydliska najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní, kde nakupovať. V popredí záujmu sú tiež nižšie ceny (42 percent), kvalita za vynaložené prostriedky (42 percent), čerstvé ovocie a zelenina a celková kvalita tovaru. Platobné karty pre lojálnych zákazníkov hrajú úlohu len pri 17 percentách opýtaných, myslia si šéfovia potravinárskych koncernov.
Takmer tretina opýtaných, ktorí vyhľadávajú výhodný nákup, uviedla, že teraz nakupuje viac kvalitnejšieho tovaru než v minulosti.
V odpovedi na otázku „Čo môžu supermarkety a výrobcovia urobiť, aby splnili ich požiadavky pri nákupe potravín?“, zaradilo vyše 15 percent respondentov na prvé miesto zvýšenie výberu a pestrosti. Nižšie ceny sa s 8 percentami stali druhou najčastejšou odpoveďou.
Pretvárka sa nestratí
Prieskum sa zaoberal aj otázkou, aký bude zákazník v roku 2012. Dnešní spotrebitelia chápu vzťah hodnoty a ceny a sú zvyknutí vyberať si z množstva marketingových akcií, ktoré sú na nich zamerané. Očakáva sa, že spotrebiteľov zajtrajška bude ešte ťažšie na niečo presvedčiť. Dôvodom bude najmä ďalší rast rozmanitosti spotrebiteľských návykov, klesajúci význam mainstreamových médií a naopak narastajúci vplyv nových médií.
Ako zdôrazňuje globálny prieskum, spotrebiteľov budú i naďalej lákať reklamné ponuky troch výrobkov za cenu dvoch či druhého výrobku zadarmo. Do košíka si však aj napriek tomu budú pridávať i drahý tovar prvotriednej kvality a luxusné doplnky, čo je častá ukážka zásadného rozporu medzi zámerom a skutočným správaním.