ŠAĽA. Šaľa uplatňuje progresívne zásady informovania občanov, za čo získala najvyšší rating v hodnotení ekonomických a sociálnych opatrení v regiónoch za tento štvrťrok, ktorý robí Inštitút INEKO.
Nad rámec infozákona
Zásady, podľa ktorých mesto zverejňuje informácie o samospráve, prijala Šaľa asi pred tromi mesiacmi. Sú rozsiahlejšie ako požiadavky, ktoré kladie infozákon. Sú tam mestské zmluvy, zoznam služobných telefónov aj s mesačnými faktúrami, zoznam služobných ciest či nákladov na ich prevádzku.
„Zverejňujeme dokumenty sami od seba, aj bez požiadania občanov. Možno by sa mohlo debatovať o sprísnení infozákona celoplošne,“ povedal tvorca zásad informovania a viceprimátor Jozef Mečiar (SDKÚ), ktorý v minulom volebnom období pracoval v občianskom združení Za lepšiu Šaľu.
Nové vedenie mesta hľadalo informácie, ktoré ľudí zaujímajú, niektorými nápadmi sa inšpirovalo v iných mestách a obciach. „Je dôležité, aby občan vedel, čo mesto robí s peniazmi. Lokálna politika sa nedá robiť bez občana. Mal by mať k dispozícii aj čísla služobných mobilných telefónov mestských úradníkov, veď ich sám platí,“ zdôraznil Jozef Mečiar.
Na telefóny klikajú viac
Na sekciu služobné cesty a telefóny klikajú občania častejšie ako povedzme na rozpočet. Viceprimátor sa domnieva, že na stránky chodí asi polovica z 30 percent voličov, ktorí sa zúčastňujú na komunálnych voľbách.
„V mesačníku chystáme článok o mestskej stránke a chceme ľudí presvedčiť, že čítať ju aspoň raz týždenne sa im oplatí,“ hovorí Jozef Mečiar.
Nové informácie sú na stránke krátko, ohlasov bolo zatiaľ málo. „Mestskú stránku som posledné týždne nepozeral, som príliš zaneprázdnený. No je fajn, že informácie sú sprístupnené a občan, ktorý má záujem, si ich môže pozrieť,“ povedal fotograf Milan Pospiš zo Šale.
„Na stránke sledujem zatiaľ len inzerciu. Akékoľvek úsilie o otvorenosť samosprávy je pre mňa pozitívny krok,“ hodnotí Šalianka Andrea Horváthová.
Buduje sa otvorený úrad
Na jeseň chce vedenie mesta predložiť uznesenie o zásadách informovania do zastupiteľstva, aby ho schválilo ako všeobecne záväzné nariadenie. „Chceme napomôcť to, aby tieto zásady platili aj v budúcnosti. Keby ich chcel niekto obmedziť v uznesení, stačí mu nadpolovičná väčšina, vo všeobecne záväznom nariadení na to potrebuje až trojpätinovú väčšinu,“ vysvetľuje Jozef Mečiar.
„Na slovenské pomery je to dosť pokrokové. Ušetrí to čas občanom i úradníkom. Úradníci nemusia dookola odpovedať na tie isté otázky a ľudia po odpovede nemusia chodiť na úrady. Okrem toho, že sa tým zníži priestor na korupciu, buduje sa priateľský, otvorený úrad,“ povedal Vladimír Pirošík, spolupracovník Transparency International Slovensko.
Mesto sa občanom otvorilo aj ďalšími opatreniami. Zasadnutia zastupiteľstva presunulo na popoludnie, aby sa na nich mohli zúčastniť aj pracujúci občania. O piatej popoludní je pre nich vždy hodina na podnety.
Každý týždeň sa na dve hodiny schádzajú poslanci v poslaneckej kancelárii, kde sú k dispozícii občanom. Prvý a druhý týždeň neprišiel nikto, tretí týždeň si k nim občania našli cestu.
Hodnotenia
Na druhom mieste v hodnotení skončilo opatrenie prijaté v Liptovskom Mikuláši, kde v miestnom komunitnom centre začali s bezplatnou predškolskou prípravou rómskych detí.
Tretím najhodnotnejším opatrením sa stal systém triedenia a recyklácie domového odpadu obyvateľmi rómskej osady v Raslaviciach v okrese Bardejov.
Najmenej prínosným opatrením sa stalo konanie samosprávy v Komárne, kde mestské zastupiteľstvo schválilo predaj panelákov súkromnej osobe s podmienkou, že neplatičom poskytne ubytovanie mimo Komárna.
(Zdroj internetová stránka INEKO)