Ako „zamietnutie akýchkoľvek konvencií“ označil riaditeľ Albertíny Klaus A. Schröder na tlačovej konferencii umenie raných nemeckých expresionistov.
Štyria študenti architektúry Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff, Erich Heckel a Fritz Bleyl založili v roku 1905 skupinu Die Brücke s cieľom odpútať sa od tradičného maliarstva a znázorniť realitu na základe subjektívnych pocitov a vnemov. Netušili, že celá ich skupina raz bude patriť medzi európsku avantgardu 20. storočia. V nasledujúcich rokoch do skupiny Die Brücke vstúpili medziiným Max Pechstein, Otto Mueller a na krátky čas aj Emil Nolde.
Na začiatku svojej kariéry sa skupina opierala o aktuálne umelecké prúdy (secesia v Drážďanoch, francúzsky fauvizmus). Čoskoro si však vypracovala spoločný štýl vyznačujúci sa spontánnosťou, elementárnosťou, formálnou redukciou foriem a impulzívnou farebnosťou. Objavovanie nových motívov (akty v prírode), inšpirácia u exotických národov, hľadanie jednoduchosti a túžba po prirodzenosti exotického raja poznačili vývoj a životný štýl umelcov.
Na tlačovej konferencii Klaus Schröder poukázal na rozdiel medzi skupinou Die Brücke a rakúskymi expresionistami z toho obdobia. Egon Schiele či Oskar Kokoschka nemali spoločný štýl, rozdiely medzi nimi boli markantnejšie. Obsahovo sa venovali radšej vnútornému svetu, vlastnému ja a psyché než zmyslovým vnemom vonkajšieho sveta, ktoré zaujali Kirchnera, Heckela & Co.
Rozpad skupiny Die Brücke v r. 1913 bol koncom spoločného vývoja, ktorý sa ohlasoval už pri presťahovaní z Drážďan do Berlína. Od modernej metropoly si umelci sľubovali lepšie obchodné kontakty a otvorenejšie publikum, avšak podľahli v nej vplyvom medzinárodnej avantgardy (najmä kubizmu).
Viedenská Albertína ponúka 260 exponátov nielen z obdobia pôsobenia Die Brücke, ale aj zo začiatku 20. rokov. Zastúpené sú viaceré médiá, maľby, kresby, sochy, v rámci grafiky sú to hlavne drevoryty, ktoré v skupine Die Brücke zažili svoju renesanciu.
Diela sú v Albertíne zoradené chronologicky. Každá miestnosť je tematicky uzavretá a ponúka pohľad na vývinové štádium expresionistov. Dvesto exponátov požičal múzeu bavorský podnikateľ Hermann Gerlinger, ktorý ako jeden z prvých obdivovateľov umenia Die Brücke získal v r. 1950 svoj prvý obraz, drevoryt Melanchólia od Schmidta-Rottluffa. Dnes je vlastníkom najväčšej súkromnej zbierky tejto skupiny.
Všetkých jeho 900 diel prejde v budúcom roku do opatery nadácie Moritzburg, Múzea umenia v Sachsen-Anhalt. Toto múzeum stratilo v 30. rokoch minulého storočia dvesto diel, ktoré nacisti vyhlásili za „degenerované umenie“.
Výstava s názvom Expressiv! Umelci skupiny Die Brücke potrvá do 26. augusta.
Autor: Jana Salgovic, Viedeň (Autorka je publicistka)