mediácia. Vďaka nej sa vraj atmosféra v školách zreteľne zlepšila, poklesol počet konfliktov zapríčinených agresivitou. Prvé pokusy má za sebou aj dvadsať slovenských škôl. O školskej vrstovníckej mediácii riešenia konfliktov hovoríme s riaditeľom občianskeho združenia Partners for democratic change Slovakia DUŠANOM ONDRUŠEKOM, čo program skúšobne do škôl zavádzalo a školilo mediátorov.
Na čom je založený program vrstovníckej mediácie?
"Žiaci a učitelia sa denne stretávajú s nepríjemnými konfliktmi a len málokto ich vie efektívne riešiť. V triedach základných aj stredných škôl sa často stáva, že deti sa navzájom osočujú, vznikajú napätia. Tradične sa to rieši tak, že si zavolajú nejakú autoritu, učiteľa, riaditeľa. V niektorých situáciách si to môžu vyriešiť sami. Potrebujú na to však vyškolených rovesníckych mediátorov. Tí pomáhajú spolužiakom riešiť ich vlastný problém z pozície tretej neutrálnej strany. Strany, ktoré sú v konflikte, zvyčajne na mediáciu posiela učiteľ, spolužiaci alebo sa nahlásia osobne mediátorovi, či cez mediačnú poštovú schránku verejne prístupnú v budove školy. Celá škola je oboznámená s tým, že konflikty medzi žiakmi, občas aj medzi žiakmi a učiteľmi, možno riešiť prostredníctvom mediácie."
Akú úlohu potom zohráva učiteľ?
"Princíp je taký, že učiteľ do riešenia nezasahuje. Hlavnú úlohu hrajú študenti. Najefektívnejšie pre školu je, ak mediačný program absolvuje čo najviac učiteľov, aby rozumeli tomu, čo robia ich žiaci, ale aby aj sami vedeli neautoritatívnym prístupom riešiť konflikty detí."
O aké spory môže ísť?
"Ohováranie, slovné hádky, vyrušovanie spolužiakov, nevhodné správanie v triede, žiarlivosť na spolužiakov a ich úspechy, kto s kým prečo prestal chodiť, menšinové konflikty. Prínos vyriešených sporov je v tom, že študenti sa učia prebrať zodpovednosť sami za seba. Už sa nespoliehajú na dospelácku autoritu, a vlastne začnú chápať, že v dospelosti budú musieť byť sami aktívni."
Ako sa vyberajú mediátori?
"Najlepším spôsobom je nominácia. Študent prejaví záujem a spolužiaci mu prejavia dôveru. Stávalo sa, že to neboli tí žiaci, ktorých odporúčali učitelia. Išlo o neformálne autority, ktoré pre triedu neboli vzormi pozitívneho správania. Napriek tomu sa ukázalo, že ak sú postavení do úlohy, že sú zodpovední za niekoho iného, pomáha to aj im samým."
Z čoho pozostávali tréningy mediátorov?
"Z veľkej časti je to robené cez rôzne hry, aby študent pochopil, v čom spočíva konflikt, že to nie je záležitosť jednej dobrej a druhej zlej strany. Učia sa spoznávať zdroje konfliktov, ako na ne treba reagovať. Ako byť nestranný, akým spôsobom majú zasahovať pri dialógu a nenadŕžať nijakej strane."
Zvádli nároky všetci adepti mediácie?
"Nie, časť z nich po kurze pochopila, že by sa na to nehodili. Že nie sú ten typ, ktorý by len počúval a nezasahoval, bol nestranný."
Kurzami pomáhate aj učiteľom.
"Naposledy sme robili pre učiteľov kurzy na špecifické témy. Napríklad, ako postupovať v situáciách budovania tolerancie, posilňovania väčšieho pochopenia pre menšiny alebo pre odlišnosti. Kurzy boli zamerané na prevenciu konfliktov v zmysle posilnenia tolerancie. Učili sme ich, ako môžu do svojich hodín zabudovať väčšie porozumenie pre odlišnosti, väčšiu citlivosť na menšiny, na všetkých tých, ktorí sú iní. Tam, kde žijú deti v zmiešaných komunitách, je to každodenná realita. Aj na Slovensku sa očakáva veľká imigračná vlna, a na to nie sme pripravení. "
(or)