Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Premiérova diaľnica je nereálna

Diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc je reálnev roku 2013. Premiér chce však 11 tunelov a desiatky kilometrov nových diaľnico tri roky skôr. Odborníci hovoria, že sa to nestihne. Problémom sú aj peniaze.

Ak sa má dokončiť diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, je potrebné postaviť jedenásť tunelov. Rýchlosť ich výstavby na Slovensku je však pomalá.Ak sa má dokončiť diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, je potrebné postaviť jedenásť tunelov. Rýchlosť ich výstavby na Slovensku je však pomalá. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády“. Premiérov sen je prepojiť severnou trasou západ s východom krajiny už v roku 2010. Odborníci varujú, že tento termín je nereálny.

Premiér to myslí vážne

Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento termín je teoreticky reálny, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Aby sa stihla postaviť diaľnica, okrem politickej deklarácie by vláda musela uvoľniť viac peňazí zo štátneho rozpočtu.

Diaľničná spoločnosť sa k vyhláseniu premiéra vyjadriť nechcela. „Nekomentuje vyjadrenia politikov,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Diaľnice stavajú na základe schváleného plánu. Niektoré úseky ako napríklad Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj najdlhší tunel, majú termín dokončenia ďaleko za rokom 2010.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák považuje premiérove slová „za gesto, ktoré má urýchliť proces výstavby“. Ak by sa mal termín stihnúť, realizácia stavieb by musela prebehnúť bez výberových konaní a stavať by sa muselo začať už tento rok. Podľa neho je reálny dátum dostavby v roku 2013 tak, ako ho prezentovalo ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Tunelov je jedenásť

Podľa údajov NDS je na úseku medzi Žilinou a Košicami celkovo jedenásť tunelov, ďalší sa stavia a jeden nie je klasickým tunelom, ale podjazdom.

V prevádzke je len takmer päťkilometrový tunel Branisko. Ten je však postavený len v polovičnom profile. Podľa hovorcu NDS Jánošíka sa pripravuje tunel Višňové, kde je vybudovaná prieskumná štôla. Pôjde o najdlhší tunel na Slovensku, ktorý bude merať takmer 7,5 kilometra.

Celková dĺžka tunelov, ktoré by sa mali postaviť do roku 2010, keď má byť podľa premiéra Fica ukončené spojenie, je viac ako 18 kilometrov.

Na ilustráciu, novootvorený tunel Sitina v Bratislave stavala NDS tri roky a osem mesiacov. Potrebné je ešte započítať čas na prípravu, vyrovnanie pozemkov, tvorbu projektovej dokumentácie či vyhlásenie a výber realizátora stavby. Priemerne sa tak ročne postavilo okolo 400 metrov tunela. V Bratislave navyše nešlo o ťažko dostupný terén, v akom by sa malo stavať na severe Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Pomôcť majú eurofondy

aj súkromný kapitál

Tradičným problémom na Slovensku sú peniaze. Financovanie by mali okrem štátneho rozpočtu zabezpečiť eurofondy, ale aj súkromný kapitál.

V období rokov 2007 až 2013 má Slovensko dostať z eurofondov 11,36 miliardy eur. Podľa Operačného programu Doprava pripadne na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest viac ako 1,5 miliardy eur.

„Klíma na to, aby sa tieto peniaze do konca programovacieho obdobia minuli, tu je. Proces len treba urýchliť a prejsť od slov k činom,“ povedal Palčák.

Problémom môžu byť nedostatočne pripravené projekty. V omeškaní je aj schválenie Národného referenčného strategického rámca, dokumentu, na základe ktorého sa europeniaze budú čerpať.

Minister výstavby Marián Janušek však „nepovažuje za neúspech, že ani za rok od vzniku súčasnej vlády Európska komisia stále neschválila referenčný rámec“.

SkryťVypnúť reklamu

Ak však Slovensko nevyčerpá do roku 2013 celú sumu eurofondov, v budúcnosti nám môže Európska komisia eurofondy priškrtiť. A to práve pre neschopnosť čerpať ich.

Podľa Palčáka súkromní investori záujem o diaľnice majú, avšak jediný ohlásený projekt výstavby formou súkromného a verejného partnerstva sa spomalil. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Jánošíka sa na projekte pracuje.


SkryťVypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 060
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 853
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 099
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 933
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 842
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu