VIACERO TECHNICKÝCH PREKÁŽOK NEUMOŽNÍ SPOJIŤ ZÁPAD A VÝCHOD O TRI ROKY

Premiérova diaľnica je nereálna

Diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc je reálnev roku 2013. Premiér chce však 11 tunelov a desiatky kilometrov nových diaľnico tri roky skôr. Odborníci hovoria, že sa to nestihne. Problémom sú aj peniaze.

Ak sa má dokončiť diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, je potrebné postaviť jedenásť tunelov. Rýchlosť ich výstavby na Slovensku je však pomalá.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády“. Premiérov sen je prepojiť severnou trasou západ s východom krajiny už v roku 2010. Odborníci varujú, že tento termín je nereálny.

Premiér to myslí vážne

Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

„Tento termín je teoreticky reálny, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Aby sa stihla postaviť diaľnica, okrem politickej deklarácie by vláda musela uvoľniť viac peňazí zo štátneho rozpočtu.

Diaľničná spoločnosť sa k vyhláseniu premiéra vyjadriť nechcela. „Nekomentuje vyjadrenia politikov,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Diaľnice stavajú na základe schváleného plánu. Niektoré úseky ako napríklad Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj najdlhší tunel, majú termín dokončenia ďaleko za rokom 2010.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák považuje premiérove slová „za gesto, ktoré má urýchliť proces výstavby“. Ak by sa mal termín stihnúť, realizácia stavieb by musela prebehnúť bez výberových konaní a stavať by sa muselo začať už tento rok. Podľa neho je reálny dátum dostavby v roku 2013 tak, ako ho prezentovalo ministerstvo dopravy.

Tunelov je jedenásť

Podľa údajov NDS je na úseku medzi Žilinou a Košicami celkovo jedenásť tunelov, ďalší sa stavia a jeden nie je klasickým tunelom, ale podjazdom.

V prevádzke je len takmer päťkilometrový tunel Branisko. Ten je však postavený len v polovičnom profile. Podľa hovorcu NDS Jánošíka sa pripravuje tunel Višňové, kde je vybudovaná prieskumná štôla. Pôjde o najdlhší tunel na Slovensku, ktorý bude merať takmer 7,5 kilometra.

Celková dĺžka tunelov, ktoré by sa mali postaviť do roku 2010, keď má byť podľa premiéra Fica ukončené spojenie, je viac ako 18 kilometrov.

Na ilustráciu, novootvorený tunel Sitina v Bratislave stavala NDS tri roky a osem mesiacov. Potrebné je ešte započítať čas na prípravu, vyrovnanie pozemkov, tvorbu projektovej dokumentácie či vyhlásenie a výber realizátora stavby. Priemerne sa tak ročne postavilo okolo 400 metrov tunela. V Bratislave navyše nešlo o ťažko dostupný terén, v akom by sa malo stavať na severe Slovenska.

Pomôcť majú eurofondy

aj súkromný kapitál

Tradičným problémom na Slovensku sú peniaze. Financovanie by mali okrem štátneho rozpočtu zabezpečiť eurofondy, ale aj súkromný kapitál.

V období rokov 2007 až 2013 má Slovensko dostať z eurofondov 11,36 miliardy eur. Podľa Operačného programu Doprava pripadne na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest viac ako 1,5 miliardy eur.

„Klíma na to, aby sa tieto peniaze do konca programovacieho obdobia minuli, tu je. Proces len treba urýchliť a prejsť od slov k činom,“ povedal Palčák.

Problémom môžu byť nedostatočne pripravené projekty. V omeškaní je aj schválenie Národného referenčného strategického rámca, dokumentu, na základe ktorého sa europeniaze budú čerpať.

Minister výstavby Marián Janušek však „nepovažuje za neúspech, že ani za rok od vzniku súčasnej vlády Európska komisia stále neschválila referenčný rámec“.

Ak však Slovensko nevyčerpá do roku 2013 celú sumu eurofondov, v budúcnosti nám môže Európska komisia eurofondy priškrtiť. A to práve pre neschopnosť čerpať ich.

Podľa Palčáka súkromní investori záujem o diaľnice majú, avšak jediný ohlásený projekt výstavby formou súkromného a verejného partnerstva sa spomalil. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Jánošíka sa na projekte pracuje.


Najčítanejšie na SME


    Inzercia - Tlačové správy

    1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
    2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
    3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
    4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
    5. Cestou - necestou
    6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
    7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
    8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
    9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
    10. Zábavný aj sebavedomý
    1. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
    2. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
    3. Dom od ES - bolo to fajn
    4. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
    5. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
    6. Obnova kaštieľa v Malinove
    7. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
    8. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
    9. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
    10. Nové bývanie bez murovania
    1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 540
    2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 257
    3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 368
    4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 618
    5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 358
    6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 271
    7. Zábavný aj sebavedomý 2 780
    8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 487
    9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 138
    10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 963
    PR články vašej firmy na tomto mieste ›

    Neprehliadnite tiež

    Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

    Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

    Stĺpček šéfredaktorky

    Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

    Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

    KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

    Zisk operácie, v rámci ktorej chce Fico zrušiť amnestie, nie je jasný

    Skrátené konanie nastavuje zrkadlo.

    Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop