VIACERO TECHNICKÝCH PREKÁŽOK NEUMOŽNÍ SPOJIŤ ZÁPAD A VÝCHOD O TRI ROKY

Premiérova diaľnica je nereálna

Diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc je reálnev roku 2013. Premiér chce však 11 tunelov a desiatky kilometrov nových diaľnico tri roky skôr. Odborníci hovoria, že sa to nestihne. Problémom sú aj peniaze.

Ak sa má dokončiť diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, je potrebné postaviť jedenásť tunelov. Rýchlosť ich výstavby na Slovensku je však pomalá.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády“. Premiérov sen je prepojiť severnou trasou západ s východom krajiny už v roku 2010. Odborníci varujú, že tento termín je nereálny.

Premiér to myslí vážne

Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

„Tento termín je teoreticky reálny, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Aby sa stihla postaviť diaľnica, okrem politickej deklarácie by vláda musela uvoľniť viac peňazí zo štátneho rozpočtu.

Diaľničná spoločnosť sa k vyhláseniu premiéra vyjadriť nechcela. „Nekomentuje vyjadrenia politikov,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Diaľnice stavajú na základe schváleného plánu. Niektoré úseky ako napríklad Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj najdlhší tunel, majú termín dokončenia ďaleko za rokom 2010.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák považuje premiérove slová „za gesto, ktoré má urýchliť proces výstavby“. Ak by sa mal termín stihnúť, realizácia stavieb by musela prebehnúť bez výberových konaní a stavať by sa muselo začať už tento rok. Podľa neho je reálny dátum dostavby v roku 2013 tak, ako ho prezentovalo ministerstvo dopravy.

Tunelov je jedenásť

Podľa údajov NDS je na úseku medzi Žilinou a Košicami celkovo jedenásť tunelov, ďalší sa stavia a jeden nie je klasickým tunelom, ale podjazdom.

V prevádzke je len takmer päťkilometrový tunel Branisko. Ten je však postavený len v polovičnom profile. Podľa hovorcu NDS Jánošíka sa pripravuje tunel Višňové, kde je vybudovaná prieskumná štôla. Pôjde o najdlhší tunel na Slovensku, ktorý bude merať takmer 7,5 kilometra.

Celková dĺžka tunelov, ktoré by sa mali postaviť do roku 2010, keď má byť podľa premiéra Fica ukončené spojenie, je viac ako 18 kilometrov.

Na ilustráciu, novootvorený tunel Sitina v Bratislave stavala NDS tri roky a osem mesiacov. Potrebné je ešte započítať čas na prípravu, vyrovnanie pozemkov, tvorbu projektovej dokumentácie či vyhlásenie a výber realizátora stavby. Priemerne sa tak ročne postavilo okolo 400 metrov tunela. V Bratislave navyše nešlo o ťažko dostupný terén, v akom by sa malo stavať na severe Slovenska.

Pomôcť majú eurofondy

aj súkromný kapitál

Tradičným problémom na Slovensku sú peniaze. Financovanie by mali okrem štátneho rozpočtu zabezpečiť eurofondy, ale aj súkromný kapitál.

V období rokov 2007 až 2013 má Slovensko dostať z eurofondov 11,36 miliardy eur. Podľa Operačného programu Doprava pripadne na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest viac ako 1,5 miliardy eur.

„Klíma na to, aby sa tieto peniaze do konca programovacieho obdobia minuli, tu je. Proces len treba urýchliť a prejsť od slov k činom,“ povedal Palčák.

Problémom môžu byť nedostatočne pripravené projekty. V omeškaní je aj schválenie Národného referenčného strategického rámca, dokumentu, na základe ktorého sa europeniaze budú čerpať.

Minister výstavby Marián Janušek však „nepovažuje za neúspech, že ani za rok od vzniku súčasnej vlády Európska komisia stále neschválila referenčný rámec“.

Ak však Slovensko nevyčerpá do roku 2013 celú sumu eurofondov, v budúcnosti nám môže Európska komisia eurofondy priškrtiť. A to práve pre neschopnosť čerpať ich.

Podľa Palčáka súkromní investori záujem o diaľnice majú, avšak jediný ohlásený projekt výstavby formou súkromného a verejného partnerstva sa spomalil. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Jánošíka sa na projekte pracuje.


Najčítanejšie na SME


    Inzercia - Tlačové správy

    1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
    2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
    3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
    4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
    5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
    6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
    7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
    8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
    9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
    10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
    1. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
    2. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
    3. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
    4. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
    5. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
    6. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
    7. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
    8. Slováci rozhodli o najlepšom!
    9. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
    10. Aký bude váš doplnkový dôchodok
    1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 270
    2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 883
    3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 839
    4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 757
    5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 603
    6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 252
    7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 199
    8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 161
    9. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 663
    10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 561
    PR články vašej firmy na tomto mieste ›

    Neprehliadnite tiež

    Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

    Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

    Sagan vracia investované milióny. Jeho šéf je spokojný

    Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou.

    Ľubomír Feldek: Význam má hnutie, ktorému ide o život

    Namiesto aliancie za rodinu by mala vzniknúť aliancia proti rodine, hovorí.