Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
VIACERO TECHNICKÝCH PREKÁŽOK NEUMOŽNÍ SPOJIŤ ZÁPAD A VÝCHOD O TRI ROKY

Premiérova diaľnica je nereálna

Diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc je reálnev roku 2013. Premiér chce však 11 tunelov a desiatky kilometrov nových diaľnico tri roky skôr. Odborníci hovoria, že sa to nestihne. Problémom sú aj peniaze.

Ak sa má dokončiť diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, je potrebné postaviť jedenásť tunelov. Rýchlosť ich výstavby na Slovensku je však pomalá.Ak sa má dokončiť diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, je potrebné postaviť jedenásť tunelov. Rýchlosť ich výstavby na Slovensku je však pomalá. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády“. Premiérov sen je prepojiť severnou trasou západ s východom krajiny už v roku 2010. Odborníci varujú, že tento termín je nereálny.

Premiér to myslí vážne

Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tento termín je teoreticky reálny, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Aby sa stihla postaviť diaľnica, okrem politickej deklarácie by vláda musela uvoľniť viac peňazí zo štátneho rozpočtu.

Diaľničná spoločnosť sa k vyhláseniu premiéra vyjadriť nechcela. „Nekomentuje vyjadrenia politikov,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Diaľnice stavajú na základe schváleného plánu. Niektoré úseky ako napríklad Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj najdlhší tunel, majú termín dokončenia ďaleko za rokom 2010.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák považuje premiérove slová „za gesto, ktoré má urýchliť proces výstavby“. Ak by sa mal termín stihnúť, realizácia stavieb by musela prebehnúť bez výberových konaní a stavať by sa muselo začať už tento rok. Podľa neho je reálny dátum dostavby v roku 2013 tak, ako ho prezentovalo ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tunelov je jedenásť

Podľa údajov NDS je na úseku medzi Žilinou a Košicami celkovo jedenásť tunelov, ďalší sa stavia a jeden nie je klasickým tunelom, ale podjazdom.

V prevádzke je len takmer päťkilometrový tunel Branisko. Ten je však postavený len v polovičnom profile. Podľa hovorcu NDS Jánošíka sa pripravuje tunel Višňové, kde je vybudovaná prieskumná štôla. Pôjde o najdlhší tunel na Slovensku, ktorý bude merať takmer 7,5 kilometra.

Celková dĺžka tunelov, ktoré by sa mali postaviť do roku 2010, keď má byť podľa premiéra Fica ukončené spojenie, je viac ako 18 kilometrov.

Na ilustráciu, novootvorený tunel Sitina v Bratislave stavala NDS tri roky a osem mesiacov. Potrebné je ešte započítať čas na prípravu, vyrovnanie pozemkov, tvorbu projektovej dokumentácie či vyhlásenie a výber realizátora stavby. Priemerne sa tak ročne postavilo okolo 400 metrov tunela. V Bratislave navyše nešlo o ťažko dostupný terén, v akom by sa malo stavať na severe Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Pomôcť majú eurofondy

aj súkromný kapitál

Tradičným problémom na Slovensku sú peniaze. Financovanie by mali okrem štátneho rozpočtu zabezpečiť eurofondy, ale aj súkromný kapitál.

V období rokov 2007 až 2013 má Slovensko dostať z eurofondov 11,36 miliardy eur. Podľa Operačného programu Doprava pripadne na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest viac ako 1,5 miliardy eur.

„Klíma na to, aby sa tieto peniaze do konca programovacieho obdobia minuli, tu je. Proces len treba urýchliť a prejsť od slov k činom,“ povedal Palčák.

Problémom môžu byť nedostatočne pripravené projekty. V omeškaní je aj schválenie Národného referenčného strategického rámca, dokumentu, na základe ktorého sa europeniaze budú čerpať.

Minister výstavby Marián Janušek však „nepovažuje za neúspech, že ani za rok od vzniku súčasnej vlády Európska komisia stále neschválila referenčný rámec“.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak však Slovensko nevyčerpá do roku 2013 celú sumu eurofondov, v budúcnosti nám môže Európska komisia eurofondy priškrtiť. A to práve pre neschopnosť čerpať ich.

Podľa Palčáka súkromní investori záujem o diaľnice majú, avšak jediný ohlásený projekt výstavby formou súkromného a verejného partnerstva sa spomalil. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Jánošíka sa na projekte pracuje.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 279
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 331
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 409
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 139
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 714
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 589
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 553
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 461
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 400
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 302
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Končí sa deväťdňové plošné testovanie.

4 h
Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

14 h
Peter Tkačenko

Konzervatívna skupinka vie, čo chce, a rada si to vypýta.

20 h

Nie všetci občania trpia množiacimi sa príkladmi neschopnosti tejto vlády. Minimálne dvaja sa z nich tešia.