BRATISLAVA. Igor Barát sa na jar tohto roka rozhodol, že tender na reklamnú agentúru, ktorá pripraví vysvetľovanie prechodu z koruny na euro, vyhlási s časovým predstihom. Urobil dobre. Včera mu Úrad pre verejné obstarávanie tender zastavil s vysvetlením, že jeho krirériá by neviedli k efektívnosti.
Prvýkrát tender zastavil splnomocnenec pre zavedenie eura pred mesiacom sám. Zistil totiž, že proti podmienkam protestuje väčšina veľkých reklamných agentúr tunajšieho trhu. Stretol sa s nimi, vypočul aj ich ostatné pripomienky a sporné kritérium vypustil. Nepomohlo.
Tentoraz protestovala malá komunikačná agentúra. Firma Renesans Stanislava Jendeka a Miroslava Kollára si Úradu pre verejné obstarávanie nesťažovala na podmienky, ktoré uprednostňovali veľké agentúry s referenciami z veľkých reklamných kampaní. Renesans tvrdil, že kritériá tak, ako ich zvolili Barátovi ľudia, nebudú viesť k efektivite. Úrad im dal za pravdu.
Prečo boli proti
Výčitky úradu možno rozdeliť na tri časti. Prvé je použitie doteraz netradičnej formy verejného obstarávania – súťažného dialógu. Jeho základnou vlastnosťou je vysoká subjektivita pri rozhodovaní členov komisie, ktorú má kompenzovať možnosť rokovať so súťažiacimi o detailoch možnej budúcej spolupráce.
Úrad nepopiera, že pre vyhodnocovanie marketingových služieb by to bolo vhodné. Iba v rozhodnutí hovorí, že voľba súťažného dialógu nebola vyargumentovaná. Druhá výčitka sa týkala kritéria „aktívnej účasti“ na procese vyhodnocovania. Úrad povedal, že to, ako bude agentúra vystupovať na stretnutí s komisiou, nie je podstatné, a preto to nemôže byť kritérium. A napokon úrad protestoval proti tomu, že referencie o svojich doterajších prácach sa vyžadovali len z kampaní uskutočnených na Slovensku. Zahraničné agentúry tak mohli byť diskriminované.
Ťažko vyhovieť
„Očakávala som, že ani tento tender neprejde,“ povedala majiteľka agentúry CD Ogilvy & Mather Simona Bubánová.
Podľa nej je veľmi ťažké vyberať reklamnú agentúru podľa kritérií, ktoré sa uplatňujú v iných súťažiach. Pretože nápad a budúca efektivita reklamnej kampane nie sú merateľné kritériami, ktoré sú vo verejnom obstarávaní najčastejšie používané.
Marek Knut z agentúry Publicis.Knut po zistení, že tender je znova zrušený, poprosil o čas na predýchanie. Po štvrť hodine vyjadril prekvapenie a poslal poklonu ministerstvu, ktoré podľa neho pri zadávaní súčasných podmienok urobilo maximum.
Barát v súčasnosti nevie, kedy ministerstvo vypíše nový tender. Rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie, samozrejme, rešpektuje, hoci je tiež prekvapený.