BUDAPEŠŤ. Susedné Maďarsko zatiaľ prišlo približne o 5 miliárd maďarských forintov (683 miliónov korún). Maďarskí občania totiž priviezli do krajiny približne 10–tisíc vozidiel so slovenským evidenčným číslom, na ktoré neplatili registračnú daň. Colný úrad začal prísne kontrolovať takéto vozidlá, ale iba ťažko vie dokázať protiprávne konanie, píše maďarský hospodársky internetový portál hvg.hu.
Na Slovensku takýto druh dane neexistuje. V Maďarsku je najnižšia registračná daň vo výške 250–tisíc forintov (34–tisíc korún). U nás môže ktokoľvek kúpiť vozidlo, ale k tomu, aby ho dal do prevádzky, musí splniť určité podmienky. Podobne, ako aj v iných členských krajinách Európskej únie, musí mať povolenie na pobyt a adresu tamojšieho bydliska. V zóne medzi Košicami a Komárnom takéto dokumenty záujemca môže dostať od osôb špecializovaných na túto činnosť za 350 až 400–tisíc forintov. Na internetových stránkach možno nájsť ponuky na komplexné služby, ktoré zahŕňajú povolenie na pobyt a dvojročnú zmluvu na podnájom pod sloganom: Slovenská značka, miliónová úspora.
Maďarské orgány síce avizovali prísne kontroly vozidiel so slovenským evidenčným číslom, ale časté zastavovanie slovenských áut by hrozilo diplomatickým konfliktom. Úspechu polície a colníkom bráni aj tá skutočnosť, že je ťažké dokázať, že predložené doklady o pobyte a bydlisku sú iba fiktívne, píše hvg.hu. Najnovšia európska smernica hovorí o tom, že občan by mal zaevidovať svoje vozidlo a platiť za neho daň v krajine, kde žije a pracuje najmenej 185 dní v roku.
Podľa maďarských obchodníkov s autami sa tento spôsob obchádzania dane maďarskými majiteľmi áut týka už nielen vozidiel vyššej kategórie, ale aj strednej.