Album do správnej doby

Album No. 5 prišiel v zaujímavom čase, keď sa v hudbe diali rôzne veci a je to na ňom počuť. Ako to vnímate vy?

Hudobník a producent LACO LUČENIČ mal vždy mimoriadny prehľad o hudbe a nos na aktuálne trendy. Človek zodpovedný za zvukový dizajn nahrávok Prúdov, Miroslava Žbirku a mnohých ďalších interpretov mal prsty aj v albumoch Mariky Gombitovej Mince na dne fontHudobník a producent LACO LUČENIČ mal vždy mimoriadny prehľad o hudbe a nos na aktuálne trendy. Človek zodpovedný za zvukový dizajn nahrávok Prúdov, Miroslava Žbirku a mnohých ďalších interpretov mal prsty aj v albumoch Mariky Gombitovej Mince na dne font (Zdroj: Foto - Peter Procházka)

Na začiatku 80. rokov sa u nás v hudbe zmiešali dva rôznorodé elementy. Jeden bola elektronika, syntetizátorová hudba, ktorá práve v tom čase začala vstupovať do pop music takým spôsobom, ako ju poznáme dnes. Druhý prúd bol nová vlna, ktorá k nám prišla s istým oneskorením oproti svetu. Nová vlna vznikla z punk rocku, čo bolo obrátenie všetkých hodnôt a zjednodušenie hudby, ale bola prijateľná aj pre ľudí, ktorí punk rock odmietali, lebo neznela tak diletantsky. Vďaka týmto dvom vplyvom bola prvá polovica 80. rokov veľmi výrazná a priniesla aj niekoľko konkrétnych zvukových prvkov - napríklad digitálne syntetizátory, ktoré prišli s novými, dovtedy nepredstaviteľnými zvukmi. Legendárnym nástrojom bola Yamaha DX7, ktorej zvukom je poznačený aj album Marika No. 5.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Skvelá hračka, však?

Vyžmýkali sme ju dosť, ale môžem povedať, že tie ostré zvuky sa mi do roka prejedli tak, že som ich znenávidel a ani teraz nemám za nimi nostalgiu.

Nie je to frustrujúce pre človeka, ktorý robí s elektronickými nástrojmi, že si svoje dielo vypočuje po čase a zvuky sú zastarané, či sa mu dokonca nepáčia?

Nie som technokrat a naučil som sa vnímať zvuk úplne v kontexte doby. A tieto zvuky k 80. rokom patrili tak, ako k starším nahrávkam patria iné špecifické nástroje či všadeprítomný analógový šum. Bez toho šumu by to nebolo ono, aj keď ho nevnímame.

Ako si spomínate na nahrávanie No. 5?

Pesničky sme si rozdelili s Petrom Breinerom, bolo to prvý a poslednýkrát, čo som s niekým takýmto spôsobom spolupracoval. Napriek tomu, že sme každý robili na svojich veciach, komunikovali sme, on mi nahral nejaké klávesy, ja som zasa jemu naprogramoval nejaké basové linky a podobne. On je živý hudobník, čo dodávalo tým naprogramovaným podkladom zvláštnu kvalitu, takže sme sa dobre dopĺňali. Dnes by som tomu albumu možno vytkol iba to, že je až príliš priezračný, minimalistický.

SkryťVypnúť reklamu

V akom tvare ste dostávali od Gombitovej demo nahrávky pesničiek?

Boli to vyslovene spevácke demá, vokálna linka plus základné akordy. To je stokrát lepšie, ako keď sa niekto cíti byť hudobne podkutý a sprevádza to rôznymi komplikáciami za každú cenu. Keď je demo jednoduché až strohé, dá sa z neho tvárnejšie niečo urobiť.

Akú mieru slobody ste mali pri nahrávaní?

Mali sme voľnosť. Najprv som vytvoril druhé demo, kde sa overilo, či je aranžmán v poriadku a ako to pôsobí celkovo. Po prípadných úpravách sa nahrávalo naostro. Vtedy sa to ešte nedalo robiť a tak, ako dnes v počítačových časoch, že sa celé vhodné časti dema zoberú a jednoducho nakopírujú do finálnej nahrávky. Niekedy, keď som sa cítil veľmi istý, som prezentoval moje demo, ale už som mal hotovú aj finálnu verziu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte vklad samotnej Gombitovej?

V tom období sa najviac nechala ovplyvniť tým, čo sa aktuálne dialo v hudbe. Elektronické veci spievala úplne inak ako romantické, prispôsobila sa výrazovým prostriedkom, dokázala sa zapasovať do hudobného puzzle na správnych miestach. Výrazne tak vyšlo najavo jej muzikantstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 769
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 609
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 637
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 611
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 341
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 133
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 254
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu