BRATISLAVA. Vynovená cena víťazke priniesla osemdesiattisíc korún, šesťtýždňový pobyt v New Yorku a možnosť vlastnej výstavy po návrate z Ameriky. Čo chce Lucia robiť za veľkou mlákou, ešte nevie. „Budem pracovať. Teraz som sa to iba dozvedela. Ešte si to celé premyslím,“ uvažuje.
Víťazná práca vznikala tak, ako všetky Nimcovej projekty. Fascinácia archívnymi materiálmi u nej vrcholí spájaním so súčasnosťou. „Mala som dohodnutý projekt o rusínskej menšine v Humennom. Hľadala som dokumentárne materiály o dedinách, ktoré už neexistujú, lebo na ich mieste je vodná nádrž Starina. Odtiaľ pochádzam, prežila som tam svoje detstvo. Cez tento projekt som sa dostala k úplne iným zaujímavým veciam a novým dokumentom. Nedalo mi to, začala som na tom pracovať ďalej.“ Na archívoch ju nebaví prach na poličkách či nekonečné ticho na študovanie. „Fascinuje ma, že v archívoch nehľadám minulosť, ale prítomnosť.“
Predseda poroty Dušan Brozman zdôraznil, že porota to nemala jednoduché. „Nedá sa povedať, že jedna práca je lepšia ako druhá.“ Do najužšieho finále postúpila Nimcová spolu s Erikom Binderom. „Erikova tvorba má hlavu aj pätu a ešte je v nej aj humor. Lucia sa zaoberá kolektívnou pamäťou a prepája minulosť so súčasnosťou inteligentným spôsobom. V tvorbe Nimcovej je prítomný politicko-spoločenský konflikt. Na ten sme chceli poukázať,“ prezrádza zákulisie výberu víťazky Brozman.
Cenu Oskára Čepana udeľuje nadácia Centrum súčasného umenia umelcom do tridsaťpäť rokov. Vypovedá o miere osobnosti a talentu. Jej cieľom je podpora mladých umelcov a ich prezentácia na slovenskej i na medzinárodnej platforme. Podľa výkonnej riaditeľky Nadácie Centrum súčasného umenia Bohdany Hromádkovej je Cena Oskára Čepana hneď dvakrát výnimočná. „Prezentuje to najsúčasnejšie a nie je obmedzená iba na jedno médium. Máme tu maľbu, inštalácie, videoart,“ vyratúva Hromádková. Tento rok sa prihlásilo rekordných štyridsaťosem uchádzačov a okrem ich počtu narástla podľa poroty aj celková umelecká úroveň súťaže.
Víťazné diela spolu s prácami ostatných finalistov Erika Bindera, Patrika Illa a Filipa Jurkoviča sú prístupné verejnosti v bratislavskej Galérii Médium do 5. augusta.