Bratislavčania si už zvykli a po dvanásty raz sa tešia na stretnutie so sochami v uliciach mesta. To sa od dnešného dňa až do 2. septembra premení na výstavnú sieň pre 200 diel od 59 umelcov zo 14 krajín Európy.
Sochy vytvárajú jedinečný kolorit a atmosféru v centre mesta od Hviezdoslavovho námestia, kde sú inštalované diela mladých slovenských sochárov, až po Hrad. Okrem týchto dvoch exteriérových inštalácií treba cestou za sochami vojsť do interiérov viacerých galérií a kultúrnych inštitúcií – Bulharského kultúrneho a informačného strediska, Galérie ForZet, Rakúskeho kultúrneho fóra, Galérie mesta Bratislavy, Galérie Slovenskej sporiteľne, Domu umenia a Galérie Z.
„Vrcholom tohtoročného projektu Socha a objekt sú určite Železní ľudia Zbigniewa Fraczkiewicza a diela dvadsiatich španielskych umelcov vytvorené na tému Don Quijote,“ hovorí hlavný organizátor podujatia Viktor Hulík. „Sochy poľského výtvarníka sú známe po celej Európe. Sme veľmi radi, že sme ho sem dostali a ich umiestnenie na Hrade je ideálne. Takisto výstava súčasného španielskeho umenia v Dome umenia je veľmi reprezentatívna.“
Práve tá robila organizátorom najväčšie problémy, pretože ide o kolekciu diel 20 autorov. „Španielska strana mala veľmi vysoké požiadavky na výstavné priestory, aj z technickej a ľudskej stránky to bolo náročné.“
Nemenej náročné však boli aj dovoz a inštalácia Fraczkiewiczových monumentálnych ľudí. Inštalovali ich na Hrade dva dni s pomocou žeriavu. Desiati zoskrutkovaní, 220 centimetrov vysokí a 500 kilogramov vážiaci golemovia stoja na široko rozkročených nohách, v pozore, s rukami pri tele a so zaťatými železnými päsťami. Cyklus Železných ľudí doteraz videli v Hanoveri, Berlíne, vo Fellbachu, Worpswede, Viedni či v Prahe na Václavskom námestí. Stála expozícia sa nachádza v Hattingene vedľa Essenu.
Projekt Socha a objekt za dvanásť rokov presvedčil o životaschopnosti. Je to okrem Mesiaca fotografie jediné medzinárodné podujatie, ktoré sa na Slovensku uskutočňuje každoročne.
A každoročne spolu s reprezentatívnosťou a obsiahlosťou rastú aj náklady na jeho realizáciu. Tento rok sa vyšplhali takmer na šesť miliónov, najviac pokryl grant z ministerstva kultúry. Milada Čechová