Ak ešte pred niekoľkými rokmi bola jednotiacou témou neistota z budúcnosti, daná nástupom nových médií, a až obava z ohrozenia existencie novín, tento rok už po neistote nezostala ani stopa.
Prvým dôvodom k optimizmu a súčasne dôkazom, že tento optimizmus je na mieste, sú správy z trhu. Počet predaných výtlačkov novín sa medziročne zvýšil na všetkých kontinentoch s výnimkou Severnej Ameriky. Čísla z Európy vykazujú celkový medziročný nárast 10 percent.
Minulý rok bol už štvrtý, v ktorom rástol objem novinovej inzercie. Podiel novinovej inzercie na celkovom objeme reklamy je stabilných 30 percent. To je viac než súčet objemov reklamy v rádiách, kinách, outdoore, časopisoch a na internete dohromady. Spolu s časopismi majú noviny väčší objem reklamy než televízia.
Spoločne s internetom
Ak sa novinové konferencie a kongresy v minulých rokoch snažili nájsť odpoveď na otázku, či a ako sa majú noviny vyrovnať s nástupom internetu, tento rok už tieto otázky kladené neboli. Odpoveď je totiž jasná: Noviny sa s internetom integrujú. Ak sme sa dosiaľ pýtali, do akej miery majú byť internetové stránky prepojené s obsahom, ktorý pripravuje redakcia vydávaných novín, dnes je odpoveď známa: úplne. Zodpovedaná je i otázka, kde má vznikať obsah internetových strán. Má ich pripravovať novinová redakcia.
Vystupujúci sa tento rok vzácne zhodovali. Všetci hovorili o konvergencii ako o náročnom, ale nevyhnutnom procese. Éra, ktorá trvala od vzniku novín do súčasnosti, keď bol redakčný proces smerovaný k výrobnej uzávierke, sa skončila. Terajšie redakčné newsroomy pracujú 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Výsledky práce redaktorov sa umiestňujú na weby po celý deň, až v odpoludňajších hodinách sa z nich tvoria verzie pre ranné vydanie denníka. Smer putovania obsahu sa otočil. Ak dosiaľ bol obsah novín po vytlačení zverejňovaný na webe, teraz naopak obsah najskôr putuje na web, z neho do novín a po vytlačení, prípadne ako archívna elektronická verzia novín opäť na webe.
Nová definícia novín
Integráciou tlačeného a elektronického obsahu sa vyriešila i otázka, či si noviny neublížia, ak sa zverejní obsah pred vydaním na webe. Riešenie je jednoduché. Noviny sú redefinované. Pretože už nie sú len papierovým vydaním, stráca zmysel i táto obava. Záujem novín, teda záujem vydavateľa i redakcie, je pripravovať čo najzaujímavejší obsah a svojim čitateľom ho dopravovať všetkými spôsobmi, ktoré požadujú.
Myslieť preto treba aj na dva faktory ovplyvňujúce rastúci význam mobilných telefónov pre distribúciu novinových obsahov. Sú to rýchle sa zdokonaľujúce technické možnosti a ďalej zvyšujúce sa pokrytie, ktoré mnohonásobne prevyšuje rozšírenie počítačov pripojených k internetu. Oba tieto faktory predurčujú mobilné telefóny na to, aby boli pre noviny dôležitým prostriedkom na prenos obsahu medzi redakciou a čitateľom.
Predpokladom umožňujúcim túto transformáciu novín je rozmach internetovej inzercie. Vydavatelia rátajú s tým, že presun inzercie z vytlačených stránok na internetové stránky bude sprevádzať celý konvergenčný proces.
Ako prejsť konvergenciou?
V rámci Svetového fóra editorov zaznelo mnoho príspevkov šéfredaktorov a vedúcich redaktorov, ktorí svoje redakcie úspešne previedli konvergenčným procesom. Všetci sa zhodovali v tom, že ide o veľmi náročnú premenu. Spočíva nielen v kompletnej zmene organizačnej štruktúry, ale hlavne v zmene myslenia novinárov. Premena myslenia novinárov je pritom tou najzložitejšou úlohou. Ako však povedal Mike van Niekerk z austrálskeho vydavateľstva Fairfox Media, niet inej cesty než sa prispôsobiť: Adapt or die!
Jonathan Landman popísal práve prebiehajúcu transformáciu amerického denníka New York Times. „Neexistujú pravidlá, čo funguje,“ povedal Landman. „Keď nám niečo ide, sme radi. Keď nie, zastavíme to,“ vysvetlil prístup k novým sekciám na webe i v médiách. Podobne popisoval i zmeny v riadení. Redakčnú poradu o titulnej strane denníka presunul New York Times z tradičného poludnia už na pol jedenástu ráno.
Zveril sa aj s tým, že sa stále hľadajú cesty, ako novodefinované noviny riadiť. „Spájame riadenie dvoch kultúr - tlačové a internetové,“ vysvetlil. „Viac improvizujeme. Čitatelia chcú štandardné klasické hodnoty novín a interaktivitu.“
Autor: Michal Klíma (Autor je generálny riaditeľ vydavateľstva Economia. Text bol pôvodne publikovaný v týždenníku Marketing & Media.)