Internetový gigant Yahoo pred týždňom po šiestich rokoch vymenil generálneho riaditeľa.
Keď sa v roku 2001 dnes odstupujúci Terry Semel do funkcie dostal, mal to byť symbol prerodu internetových firiem na štandardné spoločnosti. Ostatné technologické firmy totiž stále viedli ich zakladatelia alebo špičkoví inžinieri. On dovtedy nepoužíval ani e-mail a šéfoval filmovej spoločnosti Warner Bros, kde mal predtým na starosti predaj filmov do kín.
Najdrahšie tri miliardy
Yahoo bol internetový gigant a Semel sa rok po svojom nástupe rozhodol ešte zlepšiť jeho pozíciu odkúpením ambiciózneho mladého konkurenta. Tri miliardy dolárov ponúkol za firmu Google. Jej majiteľom sa však cena zdala nízka a Semel ju už zvyšovať nechcel, pretože odhad budúcich príjmov Googlu bol podľa neho príliš neistý (dnes má Google hodnotu 160 miliárd).
Firma sa preto vrhla do budovania vlastných technológií na predaj kontextovej reklamy, ktorej vďačí konkurenčný Google za väčšinu príjmov.
Yahoo skúpila všetkých konkurentov, ktorí sa reklamou zaoberali, ale niekoľko rokov trvalo, kým boli manažéri schopní integrovať ich do jednej spoločnosti. A Google medzitým trh s textovou reklamou prevalcoval.
Nesprávne médiá
Yahoo vzniklo ako ručne triedený katalóg webových stránok pomáhajúci zorientovať sa v spleti internetu. Aj táto jeho úloha však stratila na dôležitosti vďaka kvalitnému vyhľadávaniu Google.
Yahoo sa tak malo podľa Semelovej vízie transformovať na mediálnu spoločnosť – na titulnej stránke sa zrazu začali namiesto nových služieb a technológií objavovať pikošky o celebritách. Bola to opäť stávka na zlú kartu. Typickým príkladom bol s veľkou slávou ohlasovaný projekt reportéra Kevina Sitesa, ktorý za peniaze Yahoo cestoval po svete a nakrúcal vojnové konflikty.
Ukázalo sa však, že ľudia chcú čítať skôr blogy obyvateľov Bagdadu, ako zápisky pridobre plateného profesionála držiaceho v jednej ruke kameru a v druhej satelitný telefón.
Zaoberajúc sa tvorbou vlastného obsahu Yahoo prepáslo nástup obsahu tvoreného surfistami a doháňa ho dodnes ťažko a za cenu tučných balíkov peňazí. Tie musela firma zaplatiť za služby ako fotografický Flickr či Delicious, umožňujúci uchovávanie záložiek a ich výmenu medzi surfistami. Stále ich však nedokáže dobre pospájať a výrazne zaostáva aj v internetovom videu.
Najlepšie platený
Terry Semel za rozprávkový plat v prepočte 300 tisíc korún za hodinu (vrátane hodín, keď spí) zaviedol v Yahoo poriadok, ale podľa niektorých aj zabil ducha firmy a vyhnal najkreatívnejších inžinierov. Nikdy nebol nadšeným používateľom internetu a technické otázky mu musel vždy niekto vysvetľovať. „Pred dvoma rokmi bolo ešte možné argumentovať, že (pri manažéroch) nezáleží na technických znalostiach,“ napísal v časopise Wired Fred Vogelstein. „Teraz ale máme empirické dôkazy: v Yahoo vládnu ľudia z marketingu a v Google inžinieri. A Yahoo za to zaplatilo.“
Pôvodný názov stránky Yahoo bol „Jerryho sprievodca world wide webom“. Práve Jerry spomínaný v názve teraz Semela znova nahradí. Tridsaťosemročný Jerry Yang má ako jeden z dvoch zakladateľov firmy pozdvihnúť morálku zamestnancov a dať Yahoo novú víziu. A vrátiť firmu do čias, keď ešte nemala 12 tisíc zamestnancov a pol miliardy návštevníkov, ale jej nové služby boli aspoň trochu cool.