Na adresu Trenčianskych Teplíc, respektíve na technickú nevybavenosť miestnych kín, sa znieslo toľko kritiky, až sa napokon organizátori rozhodli pre zmenu, lepšie povedané drobnú kozmetickú úpravu. Artfilm sa presúva do Trenčína, no súčasne, zrejme z nostalgie, sa bude jeho časť odohrávať aj v Trenčianskych Tepliciach.
V Trenčíne sa budú počas celého dňa premietať filmy v troch kinách, v Trenčianskych Tepliciach bude fungovať jedno kino a po večeroch pod hviezdami Bažant Kinematograf. „Od rána do večera – také heslo sme si zvolili,“ vysvetľoval novinárom nový programový riaditeľ Petr Svoboda.
Mirjana z Grbavice
Prvý - slávnostný večer bude patriť fešákom z Dannyho trinástky na plátne a srbskej herečke Mirjane Karanović live. Tá si prevezme cenu Hercova misia a potom usadne do medzinárodnej artfilmovej poroty.
V nej sa bude rozhodovať, ktorý zo štrnástich filmov si odnesie hlavnú cenu Modrý anjel v súťaži dlhometrážnych hraných filmov.
Mirjana Karanović (na snímke REUTERS) je známa z Kusturicových filmov aj zo snímky Grbavica, ktorá si z Berlinale odniesla Zlatého medveďa. Tam stvárnila hlavnú postavu Bosniačku Esmu, ktorá pred svojou tínedžerskou dcérou starostlivo skrýva rany z balkánskej vojny.
Artfilm a jeho nový umelecký riaditeľ Petr Svoboda tvrdia, že nechcú len ponúkať staré filmy, ktoré na diváka čakajú zaprášené v dvd požičovniach, ale chcú predstaviť súčasné dianie vo svetovej kinematografii. Napríklad Mirjanu Karanović si divák bude môcť pozrieť v niektorých z Kusturicových starších filmov, ale tiež v novom filme Das Fräulein, ktorý už ocenili aj na Medzinárodnom festivale v Locarne.
Panoramatické zmeny
A aby zmien nebolo málo, aj festivalová dramaturgia sa zmenila. Je tu nová súťažná sekcia dokumentárnych filmov s ôsmimi celovečernými filmami z rokov 2006 a 2007. „Novinkou je aj sekcia Panoráma východu, kde sa objaví desať snímok z našej oblasti. Touto súťažou by sme chceli podporiť aj náš región,“ tvrdí programová riaditeľka Ľudmila Cviková.
Pre milovníkov francúzskeho filmu zostavil francúzsky filmový teoretik Alain Bergala sekciu La French Touch, ktorá sa začína Renoirovou snímkou z 30. rokov, prechádza cez Kassowitzovu Nenávisť z 90. rokov a končí dvoma titulmi z posledných rokov. Alain Bergala si vybral 11 snímok z francúzskej kinematografie, na základe ktorých vysvetľuje „meniacu sa úlohu herca vo vytváraní filmu“. Na túto tému bude viesť na Artfilme aj workshop.
No aby to nevyzeralo, že Artfilm je určený len pre študentov filmových škôl a filmových profesionálov, jeho súčasťou budú aj ďalšie podujatia.
Najväčším lákadlom za všetky koncerty je určite svetoznáme meno Goran Bregović a jeho orchester Wedding and Funeral Band, ktorí rozozvučia v balkánskych tónoch trenčianske Mierove námestie budúci piatok.