Anton Jasusch sa narodil na sklonku 19. storočia a zomrel v roku 1965 v Košiciach. V období, keď aktívne tvoril, boli Košice zaujímavým miestom na prezentáciu moderného umenia.
Vďaka organizačnému talentu Eugena Króna a Josefa Poláka sa v medzivojnovom období konali v Košiciach pozoruhodné výstavy. Obdobie progresu netrvalo dlho a pod politickým tlakom bola časť umelcov vyčlenená na okraj, pretože svojím modernistickým prístupom málo propagovali národnú tvorbu. Medzi outsidermi sa ocitol aj Jasusch, najvýraznejší talent a predstaviteľ „košickej moderny“.
Jeho tvorba v sebe spája naraz niekoľko inšpiračných prúdov. Cez dynamické expresívno-kubistické formy cítiť v obrazoch a námetoch silný religionizmus, ktorý prepája so secesným symbolizmom a harmonickým citom pre farbu. V precítených farebných kompozíciách je evidentný záujem o človeka, jeho život a morálne smerovanie.
Najväčší zlom v Jasuschovom živote spôsobila 1. svetová vojna, účasť na talianskom a ruskom fronte i život v zajateckých táboroch na Ďalekom východe. Maliarova zmena duchovného sveta sa odrazila aj v jeho tvorbe. V rozmedzí rokov 1920 - 1924 vznikla séria existencialistických plátien uvažujúcich o zmysle života, postavení človeka na zemi aj v kozme. Z obrazov dýcha autorovo poznanie východných náboženstiev a boj jedinca s dobrom a zlom.
Súčasného „čitateľa jeho tvorby“ zrejme zaujme cyklus desiatich monumentálnych malieb (3 x 3 m), z ktorých je verejnosti známa polovica. Plátna vyvolávajú rešpekt pred autorovým duchovným nazeraním na svet a fascinujú svojou pokrokovosťou.
Jasuschov netradičný prejav vyvolal v tom čase vlnu nepochopenia domácich lokálpatriotov, ktorá ho rozčarovala a na istý čas sa tvorivo odmlčal.
V tridsiatych rokoch opäť začína tvoriť, avšak už nikdy neprekoná tvorbu z rokov 1920 - 1924. Väčší tvorivý rozmach zažíva v období v roku 1958 po výstave v Košiciach a v roku 1962 po výstave v Bratislave.
Výstava v priestoroch Mirbachovho paláca, ktorá trvá do 19. augusta, sa zameriava na vyše polstoročné výtvarné pôsobenie tohto často zabúdaného maliarskeho velikána medzivojnového obdobia. Galéria mesta Bratislavy predstavuje ucelený pohľad na jeho tvorbu, medzi 81 obrazmi sú zastúpené aj doteraz málo známe diela, nanovo reštaurované maľby z monumentálneho cyklu, ale aj výborne zvládnuté pastely.
Autor: Ľudmila Poláčková Autorka je študentka kunsthistórie