je vraj prekonateľné. Otázne je, do akej miery dokážeme zlodejom áut a vykrádačom skomplikovať prácu.
Na výber sú mechanické a elektronické systémy najrôznejšieho druhu, od jednocestného alarmu až po diaľkovú kontrolu auta prostredníctvom siete GSM.
Elektronické zabezpečenie
Alarmy sú zložitejšie než mechanické páky a dokážu auto uchrániť proti samotnému štartu pohybu, ale aj vykradnutiu interiéru. Niektoré dokonca chránia jeho okolie a cez sieť GSM informujú majiteľa o tom, že niekto sa pokúša otvoriť dvere. Pri elektronických systémoch je dôležité konzultovať použitie s odborníkom, lebo autá majú rôzne výbavy a preto treba vybrať systém, ktorý bude plnohodnotne komunikovať s danou riadiacou jednotkou a výbavou vozidla.
Mechanické prekážky
Mechanické zabezpečenie automobilu, ktoré nedokáže chrániť interiér auta, neprinieslo očakávaný efekt a hoci je prekážkou pre zlodejov, nedokáže upozorniť majiteľa na to, že sa s autom niečo deje. Zlodej totiž zväčša prichádza k autu vtedy, keď je bez dohľadu. Navyše mechanické zabezpečovacie systémy sú vždy manuálne, treba pri odisťovaní používať kľúčik. Odhliadnuc od toho, že istia iba jednu vec, sú vhodným doplnkom k alarmu a imobilizéru.
Neodborná montáž
kráti poistné
V januári tohto roka vstúpila do platnosti zmenená legislatíva upravujúca podmienky montáže elektronických zabezpečovacích systémov. Samotná inštalácia autoalarmu podlieha licencii, ktorú vydáva Krajské riaditeľstvo PZ. Subjekt musí tiež spĺňať podmienky licencie súkromnej bezpečnostnej služby. Podľa Petra Gregorčoka so spoločnosti GRI, majitelia licencie na inštaláciu alarmu do vozidla musia byť v rámci podmienok licencie garantom spoľahlivosti a lojálnosti montáže. Keď teda montovať alarm, tak určite cez takúto firmu a v spolupráci s odborným servisom. Gregorčok upozorňuje, že servis má mať aj certifikát, na ktorom je údaj o firme a číslo licencie, ktorá mu umožňuje túto montáž. Neodborná montáž bez príslušného potvrdenia môže mať veľký vplyv na vyplácanie poistného. V prípade odcudzenia vozidla alebo vykradnutia interiéru, dochádza ku kráteniu niekedy až do výšky 40%.
Kontrola cez mobil
Najnovší technický výstrelok GSM alarm býva napojený na pult centrálnej ochrany a v súčasnosti predstavuje najvyšší stupeň ochrany. Pokiaľ to operátor mobilnej siete povoľuje, GSM alarm lokalizuje polohu auta, takže sám motorista vie aspoň približne určiť kde sa nachádza, v mestských lokalitách je to pomerne veľmi presné, pokiaľ je tam systém GSM, tak to auto nájde všade, kde je pokrytie GSM signálom, čiže aj v podzemných garážach alebo kontajneroch. Takisto si motorista vie auto na diaľku zastaviť alebo vypnúť. Po diaľkovom zablokovaní systému už zlodej auto nevie naštartovať a ak práve jazdí, k vypnutiu motora dôjde hneď ako zastaví, aby nedošlo k nejakej kolízii na ceste. Pomocou mobilu možno tiež sledovať v Košiciach, čo sa deje s autom odstaveným v Bratislave. GSM lokalizácia je najkomfortnejšia aj najspoľahlivejšia a čo sa týka polície, nemusí byť do toho vôbec zapojená, pretože auto si vie skontrolovať sám majiteľ alebo prevádzkovateľ karty.
Starý trik
Skrytý vypínač namontovaný v mieste, o ktorom vie iba majiteľ sa ukázal ako veľmi úspešný imobilizér. Jeho montáž do staršieho auta zvládne aj zručný domáci kutil, ale v nových vozidlách so zložitou elektronikou by mal skrytý vypínač namontovať autorizovaný servis. V tom prípade však môžeme pochybovať o význame skrytého vypínača. Nové imobilizéry, ktoré sú drahšie, ale plnohodnotne nahrádzajú skrytý vypínač, sú všetky bezkontaktné, buď vo forme karty alebo prívesku, ktorý stačí mať pri sebe. Je to neštandardná vec, ktorá dobre uchráni proti ukradnutiu, ale nie vykradnutiu auta. Skrytý vypínač treba pri odchode zapnúť a pri príchode vypnúť, je to veľmi prácna vec, odporúčaná akurát ako vhodný doplnok k autoalarmu.
Rastislav Chvála