Apple chce znova zmeniť svet. S iPhonom

Po Macu a iPode chce Apple určovať trendy s iPhone.

Keď Apple pred šiestimi rokmi prichádzal s vreckovým audio-video prehrávačom iPod, očakávania boli veľké. Ale oprávnené, iPod zmenil celý hudobný trh a veľkým hudobným vydavateľom vrátil nádej, že spotrebitelia budú za hudbu znova dobrovoľne platiť.

Aj vtipné reklamy so štíhlym a pekným Macom a korpulentným PC sa zakrátko stali legendárnymi. Aj tentoraz chce Apple určiť trendy na niekoľko rokov dopredu. Interaktívny komunikátor iPhone, ktorý spája mobil, mediálny prehrávač a webový prehliadač, je už teraz hitom, hoci do predaja sa v USA dostane až 29. júna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tenký ako kreditka s niečo menej ako deväťcentimetrovou dotykovou obrazovkou namiesto klávesnice - tak má podľa prvých reklamných spotov nová vychytávka vyzerať. Všetko ostatné sa drží v prísnej tajnosti.

Rovnako sa detaily tajili aj pri uvedení iPodu. Vyvolanie hystérie a držanie spotrebiteľov v napätí môže byť podľa amerických odborníkov celkom dobrou taktikou. Podľa profesorov marketingu na Michigan State University, spoločnosti, ktoré takto vopred ohlásia svoje budúce plány, tradične určujú smerovanie celej brandže, v ktorej pôsobia.

Veľký záujem

Apple už dnes eviduje milión záujemcov o iPhone, predpokladá, že do konca budúceho roka sa predá trinásť miliónov škatuliek. Pred začiatkom budúceho roka by mu tak patrilo percento trhu mobilných telefónov.

SkryťVypnúť reklamu

To, akú hystériu iPhone v Spojených štátoch vyvoláva, ukazuje aj prvá reklama. Na krátky čas sa na obrazovke zobrazí isté náhodné telefónne číslo. Ide o rybársku reštauráciu v San Franciscu, ktorá bola následne zaplavená telefonátmi z celého sveta. Čo však čert nechcel a ľudí v marketingu Apple isto nepotešilo, majiteľ ani len nepoužíva Macintosh. Ale ako hovoria priaznivci Apple – „obyčajné PC“.

Odkedy sa to celé začiatkom roka začalo, cena akcií počítačovo-zábavného gigantu vzrás­tla o polovicu. Celková trhová hodnota Apple pred mesiacom vzrástla na viac ako 100 miliárd dolárov, čo je najviac v 31-ročnej histórii spoločnosti. Okrem avíz na iPhone, úspechu nových radov iPodov však k tomuto rastu treba pripočítať aj nástup nového produktu – Apple TV. Ten neprináša technický prevrat, ale Applu umožňuje hovoriť do toho, ako sa budú televízia a internet zbližovať v domácnos­tiach spotrebiteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Hrozba pre mobily

Podľa prieskumu spoločnosti M:Metrics, ktorá sleduje trendy v mobilnej komunikácii, iPhone, hoci je stále z veľkej časti utajovaný, zaregistrovalo 56 percent britských spotrebiteľov a 64 percent používateľov mobilných telefónov v USA. Až 19 miliónov Američanov si ho plánuje kúpiť. Exkluzívnym part­nerom v Amerike je však telekomunikačný gigant AT&T. Ostatní operátori jednoducho zostanú nahratí. Veď až dve tretiny by podľa prieskumu prešli od iných operátorov. Ohrozené sú najmä Sprint Nextel či T-Mobile,­ ktoré najviac oslovujú mladú generáciu. Aj na európskych trhoch už operátori zvádzajú boje, kto bude mať novú vecičku vo svojej ponuke.

Najviac sa výrobca a predajcovia obávajú, že zákazníci si pri iPhone nezvyknú na dotykovú obrazovku, kritici ju už takmer označili za „brak“.

SkryťVypnúť reklamu

Nemá ísť ani o lacnú záležitosť, cena bude od 500 do 600 dolárov v USA (12- až 15-tisíc korún), európsky zákazník však možno dá až dvojnásobok tejto sumy.

Prečo je Apple inovačný líder

Apple je už dlho lídrom brandže v inováciách. Časopisy BusinessWeek aj Fortune ho posunuli na prvú priečku najinovatívnejších či najobdivovanejších spoločností. Experti v ankete pre BusinessWeek mali na úspech Apple niekoľko jednoduchých receptov a odpovedí. „Je to schopnosť vytvoriť produkty, o ktorých by nikto ani netušil, že spotrebiteľ ich bude tak veľmi chcieť.“


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Autor: Braňo Ondrášik East Lansing, Michigan

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 666
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 351
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 657
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu