Stále nám tvrdia, že vytváranie nových riadiacich úrovní nie je správne a že musíme „vyrovnávať“ firmy, aby boli efektívnejšie. Ale firmy potrebujú isté vrstvy, aby boli úspešné? Čo si myslíte?
David Gionet
Toronto,Kanada
Organizačné nutkanie vytvárať riadiace úrovne je asi rovnako neúprosné ako – povedzme – každoročná sezóna hurikánov a môže byť rovnako pustošivé. Jediný rozdiel je v tom, že vrstvám sa dá zabrániť. Je nutné im zabrániť.
Dôvody by pre nikoho nemali byť novinkou. Vo svete, kde rýchlejšie nie je len lepšie, je to priam nevyhnutnosťou. Vrstvy všetko spomaľujú.
Rozhodovací proces. Čím viac vrstiev, tým viac ľudí, ktorí musia búchať svojimi gumenými pečiatkami. Tým viac prezentácií v PowerPointe, ktoré treba urobiť pre šéfov šéfov, kým sa dostaneme ku gumeným pečiatkam.
Alebo si vezmite komunikačný posun. Zakaždým, keď nejaká informácia prejde cez osobu, trochu zmení tvar. Vrstvy dodávajú subjektívne prikreslenie, interpretáciu a šum pri každom rozprávaní.
Alebo si vezmite rozbiehanie obchodu. Vrstvy zabíjajú začiatky, najmä vo veľkých firmách, a pochovávajú ich pod kopy byrokratov a procedúr.
Tam, kde existuje veľa riadiacich úrovní, zvyčajne znamená, že manažéri majú primálo ľudí, ktorí by im priamo podliehali. V zásade môže mať Tom v Kansase troch obchodníkov, za ktorých je zodpovedný, alebo Mary v Toronte môže šéfovať dvom finančným analytikom a jednej administratívnej asistentke. Čo si počnú Tom a Mary so svojou nevyužitosťou? Napokon budú robiť opatrovateľky svojim priamym podriadeným alebo ešte horšie: budú za nich robiť ich prácu. Tomu hovoríme zabíjanie morálky a iniciatívy!
Vašou prácou je bojovať proti vytváraniu zbytočných riadiacich úrovní, dokonca, aj keď to znamená ísť proti gravitačnému tlaku vašej organizácie. Koniec koncov, vrstvy sa objavujú, lebo sa zdajú nevyhnutné, najmä pri raste. „Ajaj, máme väčšie tržby,“ hovoria ľudia, „mali by sme pridať viac okresných manažérov v teréne alebo viac zamestnancov? Radšej pridajme pár pozícií v ústredí.“
Paradoxne, dokonca, aj keď sa nedá hovoriť o raste a expanzii, firmy cítia povinnosť vytvárať väčšiu hierarchiu. Často sa táto forma vrstvenia maskuje ako povýšenie: „Pozrite, u nás ľudia stále postupujú vyššie!“
Takže, čo je správne, keď ide o riadiace úrovne? Manažéri by mali mať najmenej osem priamych podriadených, ale ak sú skúsení, až dvanásť. Generálni riaditelia by ich mali mať viac. Naozaj, čím vyššie sa nachádzate v organizácii, tým viac priamych podriadených by ste mali mať. Vysokopostavení by mali byť dosť dobrí, aby fugnovali bez sústavného kontrolného pohľadu svojich šéfov.
Pozrite, netvrdíme, že toto je koniec sveta. Len hovoríme, že by ste každú vrstvu mali považovať za zlú. A podobne ako hurikán, ak uvidíte, že sa k vám blíži, obrňte sa. Alebo ešte lepšie, utečte na vyššie miesta a nechajte nebezpečenstvo prefičať popri sebe.
Stále viac vidím, ako sa ľudia schovávajú za e-mail. Ak nemáte guráž povedať niečo osobne, neposielajte to e-mailom. Čo si myslíte?
John Martin
Overland Park, Kansas, USA
Vo všeobecnosti radíme e-mail vysoko, k jednej zo skvelých, prelomových inovácií všetkých čias. Je to jedna z vecí, o ktorých môžete povedať: „Zmenili všetko.“
Len si spomeňte na ten nedávny deň, keď zariadenia Blackberry boli odpojené vinou technologického chaosu. Na 24 hodín bol celý obchodný svet nútený pripomenúť si život pred okamžitými informáciami a okamžitou komunikáciou. Nikto necítil nostalgiu; všetci cítili bezmocnosť.
Máte však úplnú pravdu v tom, že e-mail umožňuje ľuďom oznamovať tvrdé veci na diaľku, čo je ako dať úder z inej miestnosti.
Nepoznáme protijed na túto dynamiku, okrem toho, že by s tým mal každý bojovať osobne a položiť si otázku: „Mal/a by som toto povedať zoči-voči?“, než stlačí klávesu.
Ak sa cítite chúlostivo, odpoveď znie „Áno“. Nech je to akokoľvek ťažké, prestaňte písať e–maily – a radšej začnite hovoriť.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli. (r)