Po prvýkrát sa prehliadka prezentovala v roku 2001 v Bratislave, výbery z nej postupne vystavovali viaceré regionálne a štátne galérie v Nitre, Trenčíne, Banskej Bystrici, Žiline, Prešove a Košiciach. Viackrát sa tiež predstavila aj v zahraničí – okrem Prahy to bolo v Passau, vo Viedni, v Krakove, Budapešti a nedávno v slovinskej Ľubľane. Na jeseň by sa mala uskutočniť výstava z kolekcie v Múzeu moderného umenia v rumunskej Bukurešti a Sibiu.
Jedinečná aura
Zbierka, ktorú koncepčne a kurátorsky vedie Zuzana Bartošová, začala vznikať v roku 1992 ako výber diel umelcov, ktorí nedovolili socialistickej estetike a totalitnému mysleniu kontaminovať svoju tvorbu. Je dôkazom, že systematicky vytvárať zbierku súčasného umenia je dobrou a na viacerých úrovniach sa zhodnocujúcou investíciou.
Ťažiskom tejto zbierky je revoltujúce umenie 60. rokov a neoficiálne umenie 70. a 80. rokov. Dnes už zahŕňa asi 450 diel, okrem malieb aj sochy, objekty, grafiky a konceptuálne diela (napríklad Zvestovanie Ľubomíra Ďurčeka). Jej súčasťou sú aj na tunajšej výstave ústredne nainštalované kinetické objekty Pohyb svetla I (1966) od Milana Dobeša a Pohyblivé ruky (1970) Jozefa Jankoviča, z ktorých každý je reprezentantom svojho autora, ale aj tendencie a obdobia, v ktorom dielo vzniklo.
Podobný princíp je vlastný celému súboru, ktorý neponúka pohľad zjednotený tematickými kategóriami alebo chronologickým rozvrhom, ale skôr sústavu koncentrovaných umeleckých výpovedí.
Práve táto konštelácia, kde je každý autor zastúpený jedným alebo niekoľkými silnými dielami, obdarúva jednotlivé diela aurou jedinečnosti a autonómnosti. Celok potom vyžaruje zvláštnu zmes tém, energií, foriem a stratégií, doslova svetov.
Klasicky aj s mladšími
Kolekcia je otvorená aj mladším autorom, jedným z najnovších prírastkov je inštalácia Dušana Zahoranského. No stále pôsobí klasicky, náročnejší divák si pri TV skulptúre Ic(l)ons Petra Meluzina z roku 1997 uvedomí napríklad neprítomnosť videoinštalácií a videoumenia vôbec.
Ako reprezentatívna vzorka slovenského umenia má táto výstava (dnes už s pomerne veľkou možnosťou obmien exponátov a obsiahlym katalógom) pre divákov na Slovensku aj v zahraničí veľkú výpovednú hodnotu.
Prostredníctvom menších či väčších súkromných iniciatív sa vytvára viacvrstevnosť a pružnosť, ktoré dokazujú, že partikulárne aktivity môžu prevýšiť veľké monolitické inštitúcie.
Autor: Lucia Gregorová (Autorka je historička umenia)